Din faktura

Här finner du svar på de vanligaste frågorna kring din faktura.

Din faktura kommer en gång varannan månad. Om du vill kan du välja att få din faktura varje månad. Kontakta oss på kundservice så kan vi ändra det omgående. Fakturan förfaller alltid kring månadsskiftet.

Pappersfaktura
Om du inte valt något betalningssätt skickar vi en pappersfaktura till dig och du betalar via bankgiro. Inbetalning görs till konto: 5967-0778.

E-faktura
Har du tillgång till internetbank kan du anmäla att du vill ha e-faktura från oss. Då får du fakturan direkt till din internetbank och behöver bara godkänna den för betalning.
Förutsättningen för att få tillgång till e-faktura är att du måste stå som innehavare av tjänsten (el, gas, fjärrvärme, it). Även internetbanksavtalet måste stå i ditt namn. Dessutom måste vi ha ditt personnummer i vårt kundregister.

E-post-faktura
Vill du få din faktura via e-post kontaktar du vår kundservice på kundservice@varbergenergi.se eller 0340-62 88 11 så hjälper vi dig.

Autogiro
Har du valt autogiro dras fakturabeloppet automatiskt från ditt konto på förfallodagen. Fakturan skickas till dig som vanligt, men utan inbetalningskort. På fakturans inbetalningskort står textraden, 'Beloppet dras via autogiro'. På kontoutdraget från din bank får du en bekräftelse på att fakturan är betald.
Du ansöker om autogiro genom att fylla blanketten som du hämtar här. Lägg blanketten i ett ofrankerat kuvert som du märker med Varberg Energi, SVARSPOST, Kundnr: 411 006 100, 432 10 Varberg.

EDI-faktura
Har du ett företag med många anläggningar kan EDI-faktura vara ett säkert sätt att effektivisera administrationen. Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig att komma igång.

Om kunden inte betalar
Varje år skickar vi ut ca 220 000 fakturor. De flesta betalas i tid, men tyvärr betalas nästan 10 % för sent. En obetald faktura leder till merarbete och merkostnader i form av kravhantering, inkassoärenden och avstängning av leveranser.

Man har 20 dagar på sig från att Varberg Energi har avsänt fakturan att betala den och man har fram till fakturans förfallodag att kontakta oss om något är oklart eller felaktigt. Betalningen ska vara oss tillhanda senast på förfallodagen som finns angiven på fakturan. Detta är enligt gällande avtalsvillkor.

Tänk på att det kan ta upp till tre-fyra dagar från det att man betalat till att vi har pengarna på vårt konto beroende på vilken banktjänst man har använt för betalningen. Observera att vi inte har kassafunktion för att ta emot kontant betalning.

Krav och inkasso

Efter fakturans förfallodag skickar vi ut en påminnelse. Påminnelsen skickas ut cirka 1 vecka efter förfallodagen och då tillkommer en påminnelseavgift på 50 kronor som debiteras på nästa faktura. Även dröjsmålsränta tillkommer. Efter ytterligare en tidsfrist skickar vi enligt Ellagens 11 kapitel 3§ en "uppmaning att vidta rättelse". Denna åtgärd kostar 200 kr (detta gäller konsumenter som regleras i ellagen). Totalt är då merkostnaden uppe i 250 kr.

Om man trots tidigare uppmaningar inte betalar de förfallna räkningarna kommer i enlighet med ellagens kapitel 11, §4 en anmodan att delges (delgivningskvitto/stämningsman) med en uppmaning om att betala förfallen skuld inom tre veckor (för näringsidkare gäller andra regler - se leveransavtal EL 2012 N). Av underrättelsen framgår att leveransen av el kan avbrytas vid utebliven betalning.

 

Meddelande till socialnämnden

Enligt Ellagen ska vi också i samband med delgivningen meddela socialnämnden i kommunen om att betalning uteblivit för el och att elleveransen kommer att avbrytas om skulden inte betalas. Leveransen av el kan därefter avbrytas om inte socialnämnden inom tre veckor meddelat att de tar på sig betalningsansvaret för skulden. 

Frånkoppling

Om ovanstående åtgärder inte leder till betalning eller en uppgörelse, frånkopplar elnätsföretaget därefter anläggningen. Detta är för att förhindra att skulden växer ytterligare.

Återinkoppling sker först när man uppfyllt samtliga förpliktelser enligt avtalet. Detta innebär att man har erlagt ersättning för kapital, ersättning för våra kostnader i samband med från- och återkoppling och dröjsmålsränta. Dessutom kan vi ställa som villkor för återupptagen leverans att upp till fyra månaders förbrukning betalas i förskott eller motsvarande belopp deponeras som säkerhet.

Ytterligare åtgärder beträffande IT-tjänster

Om skulden kvarstår efter utgången tidsfrist på inkassokravet stänger vi av it-tjänsten. Återkoppling sker först då man uppfyllt samtliga förpliktelser samt erlagt ersättning för de merkostnader som uppstått i samband med frånkoppling och återkoppling.