Se upp för oseriösa telefonsäljare

Den senaste tiden har vi fått samtal från kunder som blivit kontaktade av telefonsäljare. Säljarna uppger att de ringer på Varberg Energis uppdrag och de vill teckna ett elavtal. Det här stämmer inte. Om du blir uppringd av en säljare som säger att de ringer från Varberg Energi kan du notera telefonnumret och klockslaget. Sedan kontaktar du oss per mail på kundtjanst@varbergenergi.se eller på telefon 0340-62 88 11.

Tyvärr blir en del av våra kunder då och då utsatta för oseriös telefonförsäljning eller försäljning på stan’ från andra energibolag. Bolagen gör oriktiga jämförelser mellan priser och säger att de erbjuder billig el. En del blir övertalade att ingå avtal förhastat utan att få tillräckligt med information. Det förekommer att prisinformationen är vilseledande, t ex att inte alla kostnader för avtalet redovisas tydligt samt att information utgår från att kunden inte har ett befintligt prisavtal.

Då kan det vara bra att veta att om du blir uppringd av en telefonförsäljare, och ingår muntligt avtal, har du enligt lagen om distansavtal 14 dagars ångerrätt. Lämna inte ut ditt anläggnings-id om du inte har bestämt dig för att byta elleverantör. Du är alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst för att få en prisjämförelse innan du bestämmer dig – det kan löna sig.

Vill du inte bli störd av telefonförsäljare kan du anmäla dig till NIX-Telefon. Varje seriöst företag med telefonförsäljning kontrollerar mot detta register om kunden vill bli uppringd eller ej. Ring 020-277 000 från det telefonnummer du vill ha spärrat så får du vidare instruktioner där. Du kan även läsa mer på www.nix.nu.
| More