Frågor och svar Privat
Här hittar du våra vanligaste frågor och svar - privatkunder. Scrolla nedåt till det avsnitt som är aktuellt för dig.
Här hittar du våra vanligaste frågor och svar - privatkunder. Scrolla nedåt till det avsnitt som är aktuellt för dig.
Trend är ett av våra avtalsalternativ. Trend är ett bekvämt elavtal för dig som vill följa elprisets utveckling på marknaden, men inte själv vara aktiv. Du sprider riskerna bättre än med ett traditionellt fast elpris och du får ett mer stabilt pris jämfört med ett rörligt elpris.
Rörligt Pris är till för dig som vill att ditt elpris följer prisförändringarna månadsvis på elmarknaden Nord Pool, både upp och ned, och innebär att ditt elpris sätts i efterhand. Det pris du ser på hemsidan är det senast kända priset för Rörligt pris.
Tecknar du dig för ett avtal med fast pris har du full kontroll över vad du betalar per använd kWh och du påverkas inte av prisrörelserna på elmarknaden. Fast pris innebär att du tecknar ett avtal med oss på 1 år eller 3 år.
I god tid innan ditt avtal löper ut får du ett nytt avtalserbjudande från oss.
Om du inte aktivt har valt att ingå avtal om elpris anvisar elnätsföretaget dig till en elhandelsleverantör och du debiteras ett så kallat anvisat pris.
Anvisat pris fungerar på samma sätt som Rörligt pris men med ett högre påslag. Anvisat pris har ingen uppsägningstid.
Om du vill styra din elanvändning till timmar då elpriset är lägre finns möjligheten att välja Dynamiskt pris med timpris. Eftersom efterfrågan på el är större på dagen än på kvällar, nätter och helger så avspeglar det sig även i timpriserna* på Nord Pool (elbörsen) - Nord Pool (nordpoolgroup.com).
Timpriserna är olika beroende på i vilket elområde du har ditt elabonnemang. Nätområden.se (natomraden.se). Avtalet Dynamiskt pris ger dig möjlighet att själv påverka dina elkostnader genom att aktivt styra din elanvändning till lågpristimmar.
Här kan du läsa mer om hur Energiföretagen förklarar elavtal med timmätning.
Vid beställning av Dynamiskt pris kontaktar vi ditt elnätsföretag som då har 3 månader på sig att ställa om din elmätare till att samla in timvärden. Ändring till timmätning är kostnadsfritt. Har du frågor eller vill beställa Dynamiskt pris, kontakta Kundservice.
*Nord Pools timpris är vårt inköpspris. Påslag, kostnader för förnybar el, handelsavgifter, elcertifikat samt moms tillkommer.
Ja, alla mätare i vårt nätområde klarar timavräkning.
När du har installerat solceller kommer dina mätvärden för produktionen av el samlas in och avräknas timme för timme. I de flesta fall ändras även din konsumtion av el till att samlas in och avräknas timme för timme.
Har du vårt elhandelsavtal Rörligt Pris sedan tidigare innebär det att vi fakturerar ett månadsmedelpris.
Är det så att din konsumtion är timavräknad vill vi istället fakturera enligt vårt avtal Dynamiskt Pris som är kopplat till aktuell avräkningsmetod dvs timme för timme. I de fallen behöver du lämna ditt samtycke till att vi ändrar till Dynamiskt Pris.
Är det så att du vill fortsätta med Rörligt Pris dvs ett månadsmedelpris får vi i så fall lämna en begäran till ditt elnätsföretag om ändrad avräkningstyp för konsumtionen tillbaka till månadsavräkning.
Elnätsföretaget har då upp till 3 månader på sig att genomföra ändringen.
På vår hemsida kan du läsa mer om våra övriga avtalsalternativ
Ja, vi kallar detta Dynamiskt pris.
Din produktionsanläggning kommer att komma över till oss per automatik om den om den omfattas av mottagningsplikten.
Skulle din produktionsanläggning mot förmodan inte vara mottagningspliktig behöver du återkomma till oss med Anläggnings-ID samt områdeskod för produktionsanläggningen. När vi har fått uppgifterna från dig kan vi ta över produktionsanläggningen från tidigare elhandelsleverantör (det kan som tidigast ske 14 dagar framåt i tiden).
Generellt gällande negativa priser (minuspriser) gäller att du får betalt för att konsumera el dessa timmar och du får betala om du producerar el dessa timmar.
OBS! Detta kräver ett Dynamiskt Pris (timpris) för konsumtionen medans produktionen alltid är baserad på timpriserna.
Konsumtion: Blir det negativt spotpris (minuspris) får du betalt för att använda el, men du behöver alltid betala elhandelsföretagets påslag.
Tex: Spotpris -50 öre/kWh, påslag 10 öre/kWh = -40 öre/kWh får du totalt sett betalt för den el du använder den timmen.
Produktion: Blir det negativt spotpris (minuspris) får du betala för din överskottsel de timmarna. Har du extra ersättning på 5 öre/kWh får du den ersättningen som vanligt även de timmarna.
Tex: Spotpris -50 öre/kWh, extra ersättning 5 öre/kWh = -45 öre/kWh. Om du puttar ut överskottsel den timmen får du betala 45 öre/kWh.
Notera att påslag varierar månad för månad så 10 öre/kWh är endast angivet som ett exempel.
Avgiften för elnätet innehåller en effektavgift 23%, elöverföringsavgift 15%, fast årsavgift 62%.
Gällande elhandeln betalar du för den elen du använder till ett avtalat pris som kan vara fast eller rörligt. Har du inte gjort något val av elavtal så har du ett anvisat elpris men vårt råd är att alltid ha ett avtalat elpris, eftersom anvisningspriset som regel ligger högre.
Med lång erfarenhet av förnybar el har vi elavtal för alla – både rörliga och fasta. Du kan snabbt och enkelt via vår hemsida få hjälp med att välja det som bäst passar just dig och ditt hem.
Behöver du ytterligare hjälp med vilket elhandelsavtal du ska välja är du alltid välkommen att kontakta oss på mejl eller telefon.
När du får din elräkning för den el du använt och för ditt elnät - alltså din totala elkostnad, kan det vara bra att veta vad det är du betalar för. Vi har satt ihop en förklaring över vad det är som kostar.
Under "Elens ursprung" får du information om hur elpriset bestäms.
Om du bor i Varberg:
Bor du i Varberg så kan du gå in på Mina Sidor och anmäla din flytt.
Om du bor utanför Varberg:
Om ni ska flytta från er bostad kontaktar ni ert lokala elnätsbolag och anmäler flytten till dem, det går då ett meddelande från nätbolaget till oss att leveransen (elhandeln) ska upphöra det datum som flytten är anmäld till nätbolaget.
Om möjligheten finns kan du sänka din fasta elnätsavgift genom att byta till en lägre säkring. Det är bra att prata med en elektriker som kan göra en bedömning om förutsättningarna i just din bostad. Vilken storlek av säkring som är lämplig för din bostad beror på vilken typ av uppvärmning samt hur mycket effektuttag du har för övrigt (ex diskmaskin, tvättmaskin, golvuppvärmning m m). På vår hemsida finner du information om aktuella elnätsavgifter och säkringsabonnemang.
Den rörliga avgiften för både elnät och elhandel påverkas av hur mycket el du använder. Genom att t ex byta till ledbelysning, mer energisnåla apparater, byte till energisnåla fönster mm bidrar du till att minska din elanvändning och därmed får du även lägre rörliga elkostnader.
På elhandelssidan kan du även se till att du har tecknat ett elhandelsavtal så att du inte har ett anvisat elpris.
På hemsidan kan du läsa mer om hur ersättningsmodellen ser ut och vilka intäktsmöjligheter som finns.
Växelriktaren och batterisystem ska vara anslutet till internet. Det fungerar att ansluta via trådlös uppkoppling men vi rekommenderar fast anslutning. Om batteriet tappar uppkoppling kommer det inte att vara tillgänglig för våra Flextjänster. Vid kortare stunder utan uppkoppling kommer det inte att påverka din Flexersättning, men vid längre avbrott påverkas den Flexersättning som du kan få från Varberg Energi.
När du ansluter ditt batteri mot vår flextjänst, så kommer egenanvändningen (bakom mätar-tjänster) påbörjas så fort aggregatorn kontrollerat ditt system. Detta tar vanligtvis inte mer än 1-2 veckor.
Vi har som ambition att samtliga kunder som tecknat ett Flexavtal, och har kompatibel teknik hemma, ska kunna få ersättning för stödtjänster från sitt hembatteri inom en månad, men är i stor utsträckning, i händerna på Svenska kraftnät.
Nej, du kommer inte kunna välja själv när och hur du vill använda ditt batteri.
Vår AI baserade smartstyrning kommer alltid försöka att agera på det som ger bäst lönsamhet för stunden. Ibland är det att kapa effekttoppar, ibland att agera på balanstjänster och andra gånger kan det vara att agera på stödtjänstmarknaden, för att nämna några exempel. Tanken är att ni som kund, inte ska behöva lyfta ett finger.
Nej. Anledningen är att vi redan använder oss av vår egen AI som optimerar ditt batteri. Dessa kan inte vara aktiverade samtidigt.
Ditt tecknade flexavtal gäller endast för den storlek och effekt på batterilagringssystem som du angivit i din ansökan till Varberg Energi. Ändringar av batterilagrets topologi, uppbyggnad eller tillagd hårdvara måste meddelas till Varberg Energi innan aktivering. Utebliven anmälan om ändring kan innebära bortkoppling från flexavtalet.
I dagsläget har vi stängt för privatkunders möjlighet att koppla upp nya anläggningar i vår app, då det sker en omstrukturering av processen. De kunder med Ferroamp system som tidigare varit kopplade, eller påbörjat ”onboarding”, kommer automatiskt att läggas över till vår nya lösning för Ferroamp, såvida elhandel- samt flexavtal är aktiva.
Installatörer kan göra ansökningar om att få nyinstallerade anläggningar uppkopplade via vår portal för nedan fabrikat:
Sungrow
Growatt
Huawei
Ferroamp
Sofar (via Enequi)
Pixii Home
Sigenergy
GoodWe
Vi jobbar kontinuerligt på att integrera fler fabrikat, samt att kunder med befintliga installationer skall kunna koppla upp sina anläggningar i vår app. I dagsläget har vi inte någon tidsbild för exakt när detta kan bli.
Det ser betydligt ljusare ut nu än vad det gjorde för ett halvår sedan. Samtidigt ska man som kund inte förvänta sig att ersättningsnivåerna kommer tillbaka hela vägen till de nivåer de befann sig på 2022-2023. Om man bara har en rimlig förväntansbild med återbetalningstider på 5-10 år istället för 1-2 år så tror vi att de flesta kunder kommer att uppleva sina batteriinvesteringar som bra beslut. Flexibilitet från bland annat hembatterier är nödvändigt för att omställningen till en fossilfri energimarknad ska kunna ske. Varberg Energi och andra energibolag kommer därmed behöva ersätta sina kunder för flexibilitet på ersättningsnivåer som gör att kunderna har incitament att öka flexibiliteten i sitt energibehov.
Nej. All form av styrning du tidigare haft, försvinner när din resurs kopplas mot oss. Detta kan upplevas mer låst, men det är i grunden mer gynnsamt för både kunder och elnätet. Vår smarta egenanvändning sköter styrningen baserat på vad som genererar mest intäkt/besparing för stunden.
Har du Ferroamp AI aktiverat på din resurs så behöver du avaktivera detta. Andra typer av inställningar kan vi justera i sambandet med att du kopplas upp, så dessa behöver du alltså inte ändra till något särskilt.
Det beror på vilken batteritillverkare som du har batteri från. Det bästa är att kontrollera med din leverantör.
Även detta beror på vilken typ av batterier man har. Batterier som bygger på kemi med litiumjärnfosfat (LiFePo)är termisk stabil, risken för hög värmeutveckling är liten. Det innebär att batterierna är mer brandsäkra än t.ex. Litiumjonbatterier som sitter i många elbilar.
De flesta batterier kan du inte använda för din fastighet vid strömavbrott. Detta på grund av säkerheten för de som arbetar med elnätet. Det finns däremot lösningar för att använda batteriet även vid strömavbrott, exempelvis så erbjuder Ferroamp idag en variant av detta.
Priset för ett batteri varierar beroende på lösning, leverantör, installationsförutsättningar m.m. Det bästa är att ta kontakt med oss eller en leverantör för att få en offert på ett batteri i lämplig storlek för dig. Men som ett riktmärke kostar ett batteri med växelriktare och installation mellan 13 000 – 23 000 kr/kW.
Nej, vi säljer inte batterier men samarbetar med företag som levererar och installerar detta. Vill du bli kontaktad gällande inköp av batteri kontakta Energilösningar på 0340-628812 eller [email protected]
Batteriers livslängd varierar och man brukar bedöma livslängden genom antalet in- och urladdningar som det klarar av. Detta kan variera från 4 000 till 7 000 cykler och motsvarar beroende på användning ca 5–10 års livslängd. Batterierna kommer inte att vara helt slut efter denna tid men kan fundera något sämre gällande effekt och energiinnehåll.
Priset för ett batteri varierar beroende på lösning, leverantör, installationsförutsättningar m.m. Det bästa är att ta kontakt med oss eller en leverantör för att få en offert på ett batteri i lämplig storlek för dig. Men som ett riktmärke kostar ett batteri med växelriktare och installation mellan 13 000 – 23 000 kr/kW.
Vi har flera installatörspartners runtom i Sverige, inklusive nationella kedjor såsom Elkedjan. Fråga din lokala installatör om de har ett samarbete med Varberg Energi.
Under förutsättning att ens EnergyHub uppfyller kraven var för sig gällande storlek, batteri, SSO och ESO.
Nilar har en annan teknisk uppbyggnad än nuvarande batterilösningar från Ferroamp och uppfyller därmed inte kraven för stödtjänstmarknaden. För en mer teknisk beskrivning hänvisar vi dig direkt till Ferroamp.
Det är möjligt att anmäla sig till tjänsten med ett ESS-batteri från Pylontech. På sikt planerar Ferroamp även att ge stöd för Pylontech H1/M1, men kan för närvarande inte ange ett exakt datum.
Systemet prioriterar alltid det som ger mest nytta för dig som kund, utifrån ett helhetsperspektiv. Det kan till exempel välja att agera på en stödtjänstmarknad en viss timme, men ändå spara batterikapacitet för att kunna kapa en effekttopp senare – om det är mer lönsamt totalt sett.
Eftersom systemet analyserar elpris, förbrukning, väder och andra datapunkter i realtid – med 15-minutersintervaller – kan det anpassa sig snabbt till förändrade förutsättningar. Du behöver alltså inte själv hålla koll på marknaden.
Ersättningen från Ferroamp betalas ut via oss och kommer att synas på elräkningen.
Växelriktaren och batterisystem ska vara anslutet till internet. Det fungerar att ansluta via trådlös uppkoppling men vi rekommenderar fast anslutning. Om batteriet tappar uppkoppling kommer det inte att vara tillgänglig för våra Flextjänster. Vid kortare stunder utan uppkoppling kommer det inte att påverka din Flexersättning, men vid längre avbrott påverkas den Flexersättning som du kan få från Varberg Energi.
För att släppas in i den budbara portföljen genomgår systemet ett systemtest. Varje system är unikt och saker som nätverksuppkoppling, antal inkopplade enheter eller längd på kablar kan spela roll, och svaren kan därför variera. Vi arbetar konstant för att minimera dessa differenser.
För dig med ett Ferroamp-system som ligger utanför våra kravställningar kan vi fortfarande erbjuda dig Flex Bas på ditt Flexavtal, utöver egenanvändningen som du får genom vår styrning om du kopplar upp ditt batterisystem.
I dagsläget erbjuder vi enbart nivå Flex plus kunder vars system är inom vår kravspecifikation, samt bor i SE3.
Vi är i full drift med den nya styrningen, och den fungerar som tänkt. Just nu arbetar vi främst med två saker:
Att automatisera processen för att ansluta nya kunder på ett smidigare sätt.
Att utveckla en tydlig redovisning i Varberg Energi-appen så att du som kund enkelt kan följa batteriets aktivitet och värdeskapande.
Vi är förbi pilotstadiet och kör nu tjänsten i skarpt läge. Ett hundratal batterisystem är i dag uppkopplade och aktiva och vi jobbar med att alla ska komma igång så snart som möjligt.
Ersättningen speglar marknadsläget och hur mycket värde vi kunnat skapa för ditt system.
Nättjänster, där vi deltar med kundernas batterier, styrs av efterfrågan. Hög efterfrågan ger högre ersättning, medan stort utbud av batterier kan sänka ersättningen. Det är därför viktigt att sprida ”riskerna” på så många tjänster som möjligt, vilket vår AI gör automatiskt.
Vi har infört en modell som skapar mer stabilitet över tid, i stället för kraftiga toppar och dalar månad för månad.
Ersättningen baseras på den användbara effekten som ditt system kan leverera.
Användbar effekt är den effekt vi faktiskt kan buda med på olika marknader, baserat på ditt batteris prestanda och svarstid.
Exempel: Om ditt system är märkt för 10 kW men i våra tester når 8 kW inom de tidskrav som Svenska kraftnät ställer på en viss stödtjänst, kan vi bara buda med 8 kW. Det är den siffran vi använder för att beräkna din ersättning i till exempel Flexavtalet.
60 öre/kWh-stödet är en statlig ersättning som ges till privatpersoner som säljer överskottsel från sina solceller till elnätet. För varje kilowattimme (kWh) du matar ut på nätet får du 60 öre i skattereduktion.
Detta stöd är en viktig del av intäkterna för många solcellsägare i dag och vi använder givetvis detta när vi gör våra beräkningar, men det är beslutat att stödet försvinner vid årsskiftet 2025. Vår styrning är därför framtagen för att göra din anläggning lönsam även när stödet inte längre finns, genom att optimera batteriet mot fler intäktsströmmar som stödtjänster och elhandel.
Nej. Historiskt har stödtjänstmarknaden gett något lägre ersättning under sommaren, men det är fortfarande svårt att få lika högt värde enbart genom egenanvändning. Vår styrning jobbar för att skapa långsiktig stabilitet snarare än kortsiktiga toppar.
Vi publicerar ersättningsnivån inför varje månad på vår hemsida, så du får en tydlig och förutsägbar bild.
Det tidigare upplägget gav väldigt låg ersättning eftersom vi bara kunde nyttja cirka 30 % av batteriets effekt då vi hade begränsad insyn i förbrukning och produktion. Vi valde därför att utveckla ett nytt system som:
Optimerar fler intäktsströmmar (stödtjänster, balansmarknad, intradaghandel m.m.).
Ger högre ersättning och stabilitet över tid.
Gör att vi kan utnyttja hela batteriets kapacitet.
Batteriet kan ibland ladda eller stå stilla vid oväntade tidpunkter. Det beror på att vår AI alltid prioriterar det som ger störst värde på sikt, även om det inte syns direkt.
Exempel:
Batteriet kan stå stilla eftersom det är budat på FCR-D och tjänar pengar på att vara tillgängligt snarare än aktivt.
Det kan ladda trots högt elpris för att optimera för en kommande marknadstjänst.
För att säkerställa högsta möjliga ersättning och stabilitet i hela kundkollektivet behöver vi ha full kontroll över styrningen. Du kan när som helst säga upp tjänsten med 14 dagars uppsägning, men man kan inte växla mellan manuell styrning och vår optimering.
Vi ersätter alltid efter vad marknaden erbjuder och baserat på ditt systems verkliga leveransförmåga.
Alla kunder får ersättning utifrån användbar kW.
Kunder som är anslutna längre tid blir enklare att prognostisera och kan därför få högre ersättning över tid.
Steg 1
Har laddboxen en stabil internetanslutning (WiFi/Ethernet)?
Om laddboxen inte ens lyser, kan säkringen ha gått?
Finns det några inställningar för schemaläggning i laddboxleverantörens app? Om ja, radera dessa.
Finns det någon schemaläggning i Varberg Energi-appen? Om ja, säkerställ att du inte laddar utanför den schemalagda tiden. Detta kan vara orsaken till att det inte fungerar.
Finns det någon låsning av laddboxen? Det vill säga, är laddboxen tillgänglig dygnet runt eller bara delvis. Kontrollera att du inte har stängt åtkomsten för laddboxen i antingen laddboxleverantörens app eller i Varberg Energi-appen. I Varberg Energi-appen ska åtkomst vara ”öppen”.
Får du fram en fråga angående RFID-tagg, klicka på åtkomstknappen som du kommer åt genom att klicka dig in på laddboxen i Varberg Energi-appen.
Steg 2
Har du fortfarande problem, kontakta vår kundservice.
Funktionen smartladdning kan du använda för att optimera laddningen utefter de billigaste timspot-priserna.
Du behöver ange vilken bil modell du har, samt vilken batteriprocent den är på när du startar smartladdning.
När smartladdning är aktiverat sätts laddboxen i låst läge och laddar efter smartladdningsinställningarna. För att låsa upp boxen måste smartladdningen avaktiveras.
Det finns idag många olika modeller av lastbalanseringsmoduler till laddboxar. Det sätt som de kopplas upp mot respektive laddboxar varierar och det finns ingen enhetlig standard för detta. Det är därför svårt för oss att garantera att lastbalansering kommer att fungera i kombination med våra flextjänster.
Vi har några exempel på kombinationer av lastbalanseringmodul och laddbox som har fungerat bra med våra tjänster:
Easee laddare: Easee Equalizer
ZapTec laddare: Enegic lastbalanserare
Vi arbetar vidare på lösningar för att kunna erbjuda lastbalansering för fler laddboxar som är kompatibla med vår flextjänst.
Att använda laddstationerna är enkelt. Du behöver en laddsladd som passar till typ 2-uttag. Om din bil har typ 1-uttag finns det övergångar att köpa.
Att ladda på våra stolpar kostar 5 kr/kWh.
Läs mer om skattereduktion på Skatteverkets hemsida
Kalkylen visar i de flesta fall att man har en återbetalningstid på ca 10-15 år. Den beräknade livslängden på solpanelerna är ca 30 år.
En vanlig fördom är att alla som installerar solceller på sina tak har ett stort tekniskt intresse och kunnande. Det kan vi slå hål på direkt. Vår vanligaste kund är en familj med helt varierande intresse och förkunskaper, men med en gemensam önskan att minska sina elkostnader och samtidigt göra något gott för miljön.
Kontakta oss om du har fler frågor på[email protected].
Har du elhandelsavtal för din konsumtion lämnar vi ersättning för din överskottsel. Läs mer om ersättning vid inmatning av el på vår hemsida.
Alla behöver faktiskt inte byta mätare men vi måste göra en besiktning när din installatör är klar med installationen och skickat in färdiganmälan tar vi upp vår process igen. Teknikerna får en arbetsorder på att utföra en besiktning av elinstallationen mot vårt elnät och behöver mätaren bytas ut kommer vi göra det då. Teknikern tar kontakt med dig när det är din tur. Vi besiktigar din anläggning inom fyra veckor.
Observera att du inte får ta din anläggning i drift innan vi gjort vår besiktning.
Vi mäter på alla tre faser in till din fastighet, hela tiden. Både vad du förbrukar från elnätet och vad du levererar ut på elnätet. Din solcellsanläggning levererar i första hand till ditt hus. Behöver inte du elen kommer den levereras ut på vårt elnät. Det är den elen vi mäter och som du kan få betalt för. Behöver du mer el än vad dina solceller producerar kommer du att köpa el från elnätet.
Vi mäter alltså inte vad dina solceller producerar, utan överskottet, det som du inte behövde och som levererades ut på elnätet. Vi mäter inte heller vad ditt hus förbrukar, utan hur mycket du behövde köpa från elnätet när dina solceller inte levererade.
När du har installerat solceller kommer dina mätvärden för produktionen av el samlas in och avräknas timme för timme. I de flesta fall ändras även din konsumtion av el till att samlas in och avräknas timme för timme.
Har du vårt elhandelsavtal Rörligt Pris sedan tidigare innebär det att vi fakturerar ett månadsmedelpris.
Är det så att din konsumtion är timavräknad vill vi istället fakturera enligt vårt avtal Dynamiskt Pris som är kopplat till aktuell avräkningsmetod dvs timme för timme. I de fallen behöver du lämna ditt samtycke till att vi ändrar till Dynamiskt Pris.
Är det så att du vill fortsätta med Rörligt Pris dvs ett månadsmedelpris får vi i så fall lämna en begäran till ditt elnätsföretag om ändrad avräkningstyp för konsumtionen tillbaka till månadsavräkning.
Elnätsföretaget har då upp till 3 månader på sig att genomföra ändringen.
På vår hemsida kan du läsa mer om våra övriga avtalsalternativ samt Dynamiskt Pris.
Din produktionsanläggning kommer att komma över till oss per automatik om den om den omfattas av mottagningsplikten.
Skulle din produktionsanläggning mot förmodan inte vara mottagningspliktig behöver du återkomma till oss med Anläggnings-ID samt områdeskod för produktionsanläggningen. När vi har fått uppgifterna från dig kan vi ta över produktionsanläggningen från tidigare elhandelsleverantör (det kan som tidigast ske 14 dagar framåt i tiden).
Den elhandlare du köper el av har mottagningsplikt för din överproduktion tills du tecknar ett avtal för överskottsproduktionen med en elhandlare. Du kan fritt välja vilket elhandelsföretag som du vill sälja din överskottsel till.
Väljer du inte själv och har en säkringsstorlek på max 100 A kommer det elhandelsföretag du köper el av att ta emot ditt överskottsel. Det måste de göra enligt lag, vilket kallas mottagningsplikt.
Det är avtalet du tecknar hos oss för att kunna utnyttja våra olika flextjänster för batteri och laddboxar. (Framåt även värmepumpar och solceller.)
Du tecknar samma avtal oavsett resurs och du kopplar sedan upp resurserna i Varberg Energi-appen. Mängd och typ av resurs styr vilken ersättningsnivå du hamnar på antingen Flex Bas eller Flex Plus. Läs mer om våra olika ersättningsnivåer på vår hemsida.
Du kan läsa mer om vår ersättningsmodell och vad den baseras på här:
För att vi ska hålla frekvensen i elnätet på 50 Hertz behövs förmågan att reglera upp eller ned elproduktion eller elkonsumtion. Genom att erbjuda flexibilitet kan nätoperatörer automatiskt styra elanslutna enheter såsom vindkraftverk, laddboxar eller växelriktare till batterier och solpaneler och därmed bidra till balans i elsystemet. Flextjänster är tjänster där du är med och bidrar och stöttar elsystemet. Du tjänar då pengar på att ”vara uppkopplad” och finnas tillgänglig, på så sätt tjänar du flexibilitetsintäkter från ditt elhandelsbolag.
Nätflex är vårt nätverk av flexibla enheter som kan regleras upp eller ned efter behov. Genom att bli en Nätflex-kund hos oss bidrar du till att Svenska kraftnät kan upprätthålla ett stabilt elsystem samtidigt som du tjänar pengar på det.
Nej, du måste inte ha solceller för att installera ett batteri och delta på Flexmarknaden. Dock kan eventuella bidrag för installation påverkas om du inte har solceller.
Du som kund kommer att betala för den el som köps (laddas in i batteriet) och få betalt för den el som säljs (laddas ur batteriet till nätet) precis som vanligt enligt det elhandelsavtal du har med oss.
Energisystemet kräver konstant balans och rätt mängd el behöver produceras i samma stund som den används. Om det blir obalans kan det leda till exempelvis elavbrott eller skador på elektrisk utrustning.
För framtiden eftersträvar vi en allt större andel förnybar elproduktion, i form av exempelvis vind- och solkraft, som är väderberoende och svårare att planera. Samtidigt vill vi fasa ut fossila bränslen, skaffa elbilar och elektrifiera våra industrier, vilket medför en ökad användning av el. Med en mer oplanerbar produktion och en snabbt ökande energianvändning finns en större risk för obalans i framtidens elnät. Det här behöver vi hantera.
Tillfälliga ökningar eller minskningar av elanvändningen hanteras idag av vattenkraften eller större energianvändare som till exempel industrier, som kan pausa eller tillfälligt sänka sina energikrävande processer för att skapa balans på elnätet.
Nu får alla möjligheten att vara med och skapa ett stabilt energisystem genom våra Flextjänster
Stödtjänster är det samlingsnamn av systemverktyg som Svenska kraftnät kan använda för att upprätthålla ett stabilt elsystem i Sverige. Med tanke på att el behöver produceras och konsumeras i samma del av sekund så behöver Svenska kraftnät antingen reglera produktionen eller konsumtionen när frekvensen avviker från 50 Hertz. På samma sätt behöver Svenska kraftnät även tillföra mer effekt till olika delar av nätet om det uppstår effektbrist. För att lyckas kontrollera parametrar som effekt, frekvens och spänning i vårt elsystem behöver Svenska kraftnät handla upp olika stödtjänster som hjälper dem att bibehålla en så hög driftsäkerhet som möjligt i elsystemet.
Det är elanvändarnas förmåga att kunna öka eller sänka sin användning. I vårt fall handlar det ofta om användningen av elektricitet. Om en kund väljer att programmera sin tvättmaskin till att tvätta på natten då det är låga elpriser istället för på dagen då det är höga elpriser visar kunden upp ett bra exempel på att vara flexibel i sin efterfrågan. Likaså genom att tända en brasa i kaminen när det är högt elpris eller att lämna elbilen hemma och cykla till jobbet istället. Alla är goda exempel på att vara flexibel med sin efterfrågan av elektricitet.
I nuläget kan du enbart se ersättningen för resurser med fast prismodell (laddbox och batteri)
Vi arbetar med att även få in visning av ersättning, samt besparing i appen så snart som möjligt.
Ersättningen för resurser som laddbox (samt under utveckling: solceller samt värmepumpar) baseras på värdet som vi kan generera med resurserna med olika typer av styrning, något som varierar. Men för att kunder lättare ska kunna räkna på intjäningen, är ersättningen för denna typ av resurser alltid fast för varje månad.
Ersättningen från stödtjänster för ditt batteri baseras på löpande flexintäkter och redovisas månadsvis i kr/kW tillgänglig effekt. Historiska priser, samt priserna som är aktuella just nu kan du läsa mer om här.
Gällande batterier finns det även stora besparingar man kan göra tillsammans med vår smarta egenanvändning, denna summa är rörlig och påverkas av saker så som spotpriser, effektavgifter, solproduktion m.m.
Ferroampsystemen har visat tillräckligt snabba responstider tidigare och vi har en fungerande portfölj i SE3 som deltar mot FCR-D. Sedan en tid är den portföljen full med sina 2 MW av aggregerade Ferroampsystem, så nu behöver vi skapa en ny portfölj på ytterligare 2 MW som vi kan buda ut mot FCR-D. Problemet som har uppstått är att SvK (Svenska kraftnät) har skruvat upp kraven så att nya budportföljer behöver visa en mycket snabbare responstid för att få kunna delta mot stödtjänstmarknaden. Ferroampsystemen visade sig inte klara de nya kraven med nuvarande prestanda. Det betyder dock inte att dessa system aldrig kommer att kunna delta, utan nu handlar det om att de behöver lägga ner tid på att utveckla systemen ytterligare.
Nej, Gotland är inte synkront anslutet till elsystemet på fastlandet, så kunder på Gotland kan inte få ersättning för att koppla upp sina batterier eller fordonsladdare till stödtjänstmarknaden.
Just nu kan du som privatperson bosatt i SE3 eller SE4 ta del av våra flextjänster. Vi arbetar dock kontinuerligt med att utveckla våra tjänster så att du framöver kan delta i Nätflex var du än bor i Sverige.
Vi kan erbjuda delar av vår flextjänst även till kunder utanför SE3.
För privatpersoner - Du kan fortfarande koppla upp din elbilsladdare, värmepump eller solcellsanläggning (kallat Flex Bas). För de kunderna med ett kompatibelt batteri kan vi fortfarande erbjuda smart egenanvändning till dess att vi fått en godkänd förkvalificering i de andra elområden.
Det finns fler stödtjänster än FCR som lämpar sig för hembatterier. Den som ger bäst ersättningar just nu är mFRR. Tidigare var den endast tillgänglig för stora energiresurser över 5 MW men nu i mars så öppnade SvK upp den stödtjänsten även för mindre anläggningar. Dock är även den kravställd via förkvalificeringar, vilket gör att det finns några månaders ledtid från det att en resurs är tillgänglig tills att den kan vara med i en leverans till SvK.
Men stödtjänster är långt ifrån det enda vi tänker på. Nu när energimarknaden går från timpriser till kvartspriser så kommer flexibiliteten från hembatterier bli mer värdefull även på Nord Pools marknadsplatser (energiarbitrage) och för oss på Varberg Energi när vi ska balansera våra energiflöden som balansansvarig (realtidsbalansering). Denna del av den totala flexersättningen lär öka successivt de kommande kvartalen. Ytterligare en viktig intäktsström, som egentligen snarare är en kostnadsbesparing, är att kapa effekttoppar. Detta är den komponent som på sikt kommer att mest påverka hur hög din elnätsfaktura blir.
Varberg Energis Flextjänst kommer att optimera användningen av ditt hembatteri mot ovan nämnda intäktsströmmar, helt automatiskt.
Logga in i webbportalen EnergyCloud. På förstasidan (kallad ”Dashboard”) finns det uppe i högra hörnet en flik som heter ”System”. Ditt Ferroamp ID står i rutan på en rad märkt “ID”.
På hemsidan kan du läsa mer om hur ersättningsmodellen ser ut och vilka intäktsmöjligheter som finns.
Växelriktaren och batterisystem ska vara anslutet till internet. Det fungerar att ansluta via trådlös uppkoppling men vi rekommenderar fast anslutning. Om batteriet tappar uppkoppling kommer det inte att vara tillgänglig för våra Flextjänster. Vid kortare stunder utan uppkoppling kommer det inte att påverka din Flexersättning, men vid längre avbrott påverkas den Flexersättning som du kan få från Varberg Energi.
När du ansluter ditt batteri mot vår flextjänst, så kommer egenanvändningen (bakom mätar-tjänster) påbörjas så fort aggregatorn kontrollerat ditt system. Detta tar vanligtvis inte mer än 1-2 veckor.
Vi har som ambition att samtliga kunder som tecknat ett Flexavtal, och har kompatibel teknik hemma, ska kunna få ersättning för stödtjänster från sitt hembatteri inom en månad, men är i stor utsträckning, i händerna på Svenska kraftnät.
Nej, du kommer inte kunna välja själv när och hur du vill använda ditt batteri.
Vår AI baserade smartstyrning kommer alltid försöka att agera på det som ger bäst lönsamhet för stunden. Ibland är det att kapa effekttoppar, ibland att agera på balanstjänster och andra gånger kan det vara att agera på stödtjänstmarknaden, för att nämna några exempel. Tanken är att ni som kund, inte ska behöva lyfta ett finger.
Nej. Anledningen är att vi redan använder oss av vår egen AI som optimerar ditt batteri. Dessa kan inte vara aktiverade samtidigt.
Ditt tecknade flexavtal gäller endast för den storlek och effekt på batterilagringssystem som du angivit i din ansökan till Varberg Energi. Ändringar av batterilagrets topologi, uppbyggnad eller tillagd hårdvara måste meddelas till Varberg Energi innan aktivering. Utebliven anmälan om ändring kan innebära bortkoppling från flexavtalet.
I dagsläget har vi stängt för privatkunders möjlighet att koppla upp nya anläggningar i vår app, då det sker en omstrukturering av processen. De kunder med Ferroamp system som tidigare varit kopplade, eller påbörjat ”onboarding”, kommer automatiskt att läggas över till vår nya lösning för Ferroamp, såvida elhandel- samt flexavtal är aktiva.
Installatörer kan göra ansökningar om att få nyinstallerade anläggningar uppkopplade via vår portal för nedan fabrikat:
Sungrow
Growatt
Huawei
Ferroamp
Sofar (via Enequi)
Pixii Home
Sigenergy
GoodWe
Vi jobbar kontinuerligt på att integrera fler fabrikat, samt att kunder med befintliga installationer skall kunna koppla upp sina anläggningar i vår app. I dagsläget har vi inte någon tidsbild för exakt när detta kan bli.
Det ser betydligt ljusare ut nu än vad det gjorde för ett halvår sedan. Samtidigt ska man som kund inte förvänta sig att ersättningsnivåerna kommer tillbaka hela vägen till de nivåer de befann sig på 2022-2023. Om man bara har en rimlig förväntansbild med återbetalningstider på 5-10 år istället för 1-2 år så tror vi att de flesta kunder kommer att uppleva sina batteriinvesteringar som bra beslut. Flexibilitet från bland annat hembatterier är nödvändigt för att omställningen till en fossilfri energimarknad ska kunna ske. Varberg Energi och andra energibolag kommer därmed behöva ersätta sina kunder för flexibilitet på ersättningsnivåer som gör att kunderna har incitament att öka flexibiliteten i sitt energibehov.
Nej. All form av styrning du tidigare haft, försvinner när din resurs kopplas mot oss. Detta kan upplevas mer låst, men det är i grunden mer gynnsamt för både kunder och elnätet. Vår smarta egenanvändning sköter styrningen baserat på vad som genererar mest intäkt/besparing för stunden.
Har du Ferroamp AI aktiverat på din resurs så behöver du avaktivera detta. Andra typer av inställningar kan vi justera i sambandet med att du kopplas upp, så dessa behöver du alltså inte ändra till något särskilt.
Det beror på vilken batteritillverkare som du har batteri från. Det bästa är att kontrollera med din leverantör.
Även detta beror på vilken typ av batterier man har. Batterier som bygger på kemi med litiumjärnfosfat (LiFePo)är termisk stabil, risken för hög värmeutveckling är liten. Det innebär att batterierna är mer brandsäkra än t.ex. Litiumjonbatterier som sitter i många elbilar.
De flesta batterier kan du inte använda för din fastighet vid strömavbrott. Detta på grund av säkerheten för de som arbetar med elnätet. Det finns däremot lösningar för att använda batteriet även vid strömavbrott, exempelvis så erbjuder Ferroamp idag en variant av detta.
Priset för ett batteri varierar beroende på lösning, leverantör, installationsförutsättningar m.m. Det bästa är att ta kontakt med oss eller en leverantör för att få en offert på ett batteri i lämplig storlek för dig. Men som ett riktmärke kostar ett batteri med växelriktare och installation mellan 13 000 – 23 000 kr/kW.
Nej, vi säljer inte batterier men samarbetar med företag som levererar och installerar detta. Vill du bli kontaktad gällande inköp av batteri kontakta Energilösningar på 0340-628812 eller [email protected]
Batteriers livslängd varierar och man brukar bedöma livslängden genom antalet in- och urladdningar som det klarar av. Detta kan variera från 4 000 till 7 000 cykler och motsvarar beroende på användning ca 5–10 års livslängd. Batterierna kommer inte att vara helt slut efter denna tid men kan fundera något sämre gällande effekt och energiinnehåll.
Priset för ett batteri varierar beroende på lösning, leverantör, installationsförutsättningar m.m. Det bästa är att ta kontakt med oss eller en leverantör för att få en offert på ett batteri i lämplig storlek för dig. Men som ett riktmärke kostar ett batteri med växelriktare och installation mellan 13 000 – 23 000 kr/kW.
Vi har flera installatörspartners runtom i Sverige, inklusive nationella kedjor såsom Elkedjan. Fråga din lokala installatör om de har ett samarbete med Varberg Energi.
Under förutsättning att ens EnergyHub uppfyller kraven var för sig gällande storlek, batteri, SSO och ESO.
Nilar har en annan teknisk uppbyggnad än nuvarande batterilösningar från Ferroamp och uppfyller därmed inte kraven för stödtjänstmarknaden. För en mer teknisk beskrivning hänvisar vi dig direkt till Ferroamp.
Det är möjligt att anmäla sig till tjänsten med ett ESS-batteri från Pylontech. På sikt planerar Ferroamp även att ge stöd för Pylontech H1/M1, men kan för närvarande inte ange ett exakt datum.
Systemet prioriterar alltid det som ger mest nytta för dig som kund, utifrån ett helhetsperspektiv. Det kan till exempel välja att agera på en stödtjänstmarknad en viss timme, men ändå spara batterikapacitet för att kunna kapa en effekttopp senare – om det är mer lönsamt totalt sett.
Eftersom systemet analyserar elpris, förbrukning, väder och andra datapunkter i realtid – med 15-minutersintervaller – kan det anpassa sig snabbt till förändrade förutsättningar. Du behöver alltså inte själv hålla koll på marknaden.
Ersättningen från Ferroamp betalas ut via oss och kommer att synas på elräkningen.
Växelriktaren och batterisystem ska vara anslutet till internet. Det fungerar att ansluta via trådlös uppkoppling men vi rekommenderar fast anslutning. Om batteriet tappar uppkoppling kommer det inte att vara tillgänglig för våra Flextjänster. Vid kortare stunder utan uppkoppling kommer det inte att påverka din Flexersättning, men vid längre avbrott påverkas den Flexersättning som du kan få från Varberg Energi.
För att släppas in i den budbara portföljen genomgår systemet ett systemtest. Varje system är unikt och saker som nätverksuppkoppling, antal inkopplade enheter eller längd på kablar kan spela roll, och svaren kan därför variera. Vi arbetar konstant för att minimera dessa differenser.
För dig med ett Ferroamp-system som ligger utanför våra kravställningar kan vi fortfarande erbjuda dig Flex Bas på ditt Flexavtal, utöver egenanvändningen som du får genom vår styrning om du kopplar upp ditt batterisystem.
I dagsläget erbjuder vi enbart nivå Flex plus kunder vars system är inom vår kravspecifikation, samt bor i SE3.
Vi är i full drift med den nya styrningen, och den fungerar som tänkt. Just nu arbetar vi främst med två saker:
Att automatisera processen för att ansluta nya kunder på ett smidigare sätt.
Att utveckla en tydlig redovisning i Varberg Energi-appen så att du som kund enkelt kan följa batteriets aktivitet och värdeskapande.
Vi är förbi pilotstadiet och kör nu tjänsten i skarpt läge. Ett hundratal batterisystem är i dag uppkopplade och aktiva och vi jobbar med att alla ska komma igång så snart som möjligt.
Ersättningen speglar marknadsläget och hur mycket värde vi kunnat skapa för ditt system.
Nättjänster, där vi deltar med kundernas batterier, styrs av efterfrågan. Hög efterfrågan ger högre ersättning, medan stort utbud av batterier kan sänka ersättningen. Det är därför viktigt att sprida ”riskerna” på så många tjänster som möjligt, vilket vår AI gör automatiskt.
Vi har infört en modell som skapar mer stabilitet över tid, i stället för kraftiga toppar och dalar månad för månad.
Ersättningen baseras på den användbara effekten som ditt system kan leverera.
Användbar effekt är den effekt vi faktiskt kan buda med på olika marknader, baserat på ditt batteris prestanda och svarstid.
Exempel: Om ditt system är märkt för 10 kW men i våra tester når 8 kW inom de tidskrav som Svenska kraftnät ställer på en viss stödtjänst, kan vi bara buda med 8 kW. Det är den siffran vi använder för att beräkna din ersättning i till exempel Flexavtalet.
60 öre/kWh-stödet är en statlig ersättning som ges till privatpersoner som säljer överskottsel från sina solceller till elnätet. För varje kilowattimme (kWh) du matar ut på nätet får du 60 öre i skattereduktion.
Detta stöd är en viktig del av intäkterna för många solcellsägare i dag och vi använder givetvis detta när vi gör våra beräkningar, men det är beslutat att stödet försvinner vid årsskiftet 2025. Vår styrning är därför framtagen för att göra din anläggning lönsam även när stödet inte längre finns, genom att optimera batteriet mot fler intäktsströmmar som stödtjänster och elhandel.
Nej. Historiskt har stödtjänstmarknaden gett något lägre ersättning under sommaren, men det är fortfarande svårt att få lika högt värde enbart genom egenanvändning. Vår styrning jobbar för att skapa långsiktig stabilitet snarare än kortsiktiga toppar.
Vi publicerar ersättningsnivån inför varje månad på vår hemsida, så du får en tydlig och förutsägbar bild.
Det tidigare upplägget gav väldigt låg ersättning eftersom vi bara kunde nyttja cirka 30 % av batteriets effekt då vi hade begränsad insyn i förbrukning och produktion. Vi valde därför att utveckla ett nytt system som:
Optimerar fler intäktsströmmar (stödtjänster, balansmarknad, intradaghandel m.m.).
Ger högre ersättning och stabilitet över tid.
Gör att vi kan utnyttja hela batteriets kapacitet.
Batteriet kan ibland ladda eller stå stilla vid oväntade tidpunkter. Det beror på att vår AI alltid prioriterar det som ger störst värde på sikt, även om det inte syns direkt.
Exempel:
Batteriet kan stå stilla eftersom det är budat på FCR-D och tjänar pengar på att vara tillgängligt snarare än aktivt.
Det kan ladda trots högt elpris för att optimera för en kommande marknadstjänst.
För att säkerställa högsta möjliga ersättning och stabilitet i hela kundkollektivet behöver vi ha full kontroll över styrningen. Du kan när som helst säga upp tjänsten med 14 dagars uppsägning, men man kan inte växla mellan manuell styrning och vår optimering.
Vi ersätter alltid efter vad marknaden erbjuder och baserat på ditt systems verkliga leveransförmåga.
Alla kunder får ersättning utifrån användbar kW.
Kunder som är anslutna längre tid blir enklare att prognostisera och kan därför få högre ersättning över tid.
Logga in i webbportalen EnergyCloud. På förstasidan (kallad ”Dashboard”) finns det uppe i högra hörnet en flik som heter ”System”. Ditt Ferroamp ID står i rutan på en rad märkt “ID”.
Steg 1
Har laddboxen en stabil internetanslutning (WiFi/Ethernet)?
Om laddboxen inte ens lyser, kan säkringen ha gått?
Finns det några inställningar för schemaläggning i laddboxleverantörens app? Om ja, radera dessa.
Finns det någon schemaläggning i Varberg Energi-appen? Om ja, säkerställ att du inte laddar utanför den schemalagda tiden. Detta kan vara orsaken till att det inte fungerar.
Finns det någon låsning av laddboxen? Det vill säga, är laddboxen tillgänglig dygnet runt eller bara delvis. Kontrollera att du inte har stängt åtkomsten för laddboxen i antingen laddboxleverantörens app eller i Varberg Energi-appen. I Varberg Energi-appen ska åtkomst vara ”öppen”.
Får du fram en fråga angående RFID-tagg, klicka på åtkomstknappen som du kommer åt genom att klicka dig in på laddboxen i Varberg Energi-appen.
Steg 2
Har du fortfarande problem, kontakta vår kundservice.
Funktionen smartladdning kan du använda för att optimera laddningen utefter de billigaste timspot-priserna.
Du behöver ange vilken bil modell du har, samt vilken batteriprocent den är på när du startar smartladdning.
När smartladdning är aktiverat sätts laddboxen i låst läge och laddar efter smartladdningsinställningarna. För att låsa upp boxen måste smartladdningen avaktiveras.
Det finns idag många olika modeller av lastbalanseringsmoduler till laddboxar. Det sätt som de kopplas upp mot respektive laddboxar varierar och det finns ingen enhetlig standard för detta. Det är därför svårt för oss att garantera att lastbalansering kommer att fungera i kombination med våra flextjänster.
Vi har några exempel på kombinationer av lastbalanseringmodul och laddbox som har fungerat bra med våra tjänster:
Easee laddare: Easee Equalizer
ZapTec laddare: Enegic lastbalanserare
Vi arbetar vidare på lösningar för att kunna erbjuda lastbalansering för fler laddboxar som är kompatibla med vår flextjänst.
Att använda laddstationerna är enkelt. Du behöver en laddsladd som passar till typ 2-uttag. Om din bil har typ 1-uttag finns det övergångar att köpa.
Att ladda på våra stolpar kostar 5 kr/kWh.
Läs mer om skattereduktion på Skatteverkets hemsida
Kalkylen visar i de flesta fall att man har en återbetalningstid på ca 10-15 år. Den beräknade livslängden på solpanelerna är ca 30 år.
En vanlig fördom är att alla som installerar solceller på sina tak har ett stort tekniskt intresse och kunnande. Det kan vi slå hål på direkt. Vår vanligaste kund är en familj med helt varierande intresse och förkunskaper, men med en gemensam önskan att minska sina elkostnader och samtidigt göra något gott för miljön.
Kontakta oss om du har fler frågor på[email protected].
Har du elhandelsavtal för din konsumtion lämnar vi ersättning för din överskottsel. Läs mer om ersättning vid inmatning av el på vår hemsida.
Alla behöver faktiskt inte byta mätare men vi måste göra en besiktning när din installatör är klar med installationen och skickat in färdiganmälan tar vi upp vår process igen. Teknikerna får en arbetsorder på att utföra en besiktning av elinstallationen mot vårt elnät och behöver mätaren bytas ut kommer vi göra det då. Teknikern tar kontakt med dig när det är din tur. Vi besiktigar din anläggning inom fyra veckor.
Observera att du inte får ta din anläggning i drift innan vi gjort vår besiktning.
Vi mäter på alla tre faser in till din fastighet, hela tiden. Både vad du förbrukar från elnätet och vad du levererar ut på elnätet. Din solcellsanläggning levererar i första hand till ditt hus. Behöver inte du elen kommer den levereras ut på vårt elnät. Det är den elen vi mäter och som du kan få betalt för. Behöver du mer el än vad dina solceller producerar kommer du att köpa el från elnätet.
Vi mäter alltså inte vad dina solceller producerar, utan överskottet, det som du inte behövde och som levererades ut på elnätet. Vi mäter inte heller vad ditt hus förbrukar, utan hur mycket du behövde köpa från elnätet när dina solceller inte levererade.
När du har installerat solceller kommer dina mätvärden för produktionen av el samlas in och avräknas timme för timme. I de flesta fall ändras även din konsumtion av el till att samlas in och avräknas timme för timme.
Har du vårt elhandelsavtal Rörligt Pris sedan tidigare innebär det att vi fakturerar ett månadsmedelpris.
Är det så att din konsumtion är timavräknad vill vi istället fakturera enligt vårt avtal Dynamiskt Pris som är kopplat till aktuell avräkningsmetod dvs timme för timme. I de fallen behöver du lämna ditt samtycke till att vi ändrar till Dynamiskt Pris.
Är det så att du vill fortsätta med Rörligt Pris dvs ett månadsmedelpris får vi i så fall lämna en begäran till ditt elnätsföretag om ändrad avräkningstyp för konsumtionen tillbaka till månadsavräkning.
Elnätsföretaget har då upp till 3 månader på sig att genomföra ändringen.
På vår hemsida kan du läsa mer om våra övriga avtalsalternativ samt Dynamiskt Pris.
Din produktionsanläggning kommer att komma över till oss per automatik om den om den omfattas av mottagningsplikten.
Skulle din produktionsanläggning mot förmodan inte vara mottagningspliktig behöver du återkomma till oss med Anläggnings-ID samt områdeskod för produktionsanläggningen. När vi har fått uppgifterna från dig kan vi ta över produktionsanläggningen från tidigare elhandelsleverantör (det kan som tidigast ske 14 dagar framåt i tiden).
Den elhandlare du köper el av har mottagningsplikt för din överproduktion tills du tecknar ett avtal för överskottsproduktionen med en elhandlare. Du kan fritt välja vilket elhandelsföretag som du vill sälja din överskottsel till.
Väljer du inte själv och har en säkringsstorlek på max 100 A kommer det elhandelsföretag du köper el av att ta emot ditt överskottsel. Det måste de göra enligt lag, vilket kallas mottagningsplikt.
I nuläget integrerar vår app endast med växelriktaren Solar Edge, har du en annan växelriktare kommer du inte att se den el du själv förbrukar.
Ytterligare information:
Det du ser i appen när du inte har en Solar Edge växelriktare är den el som säljs ut på nätet då detta passerar elmätaren. (Kan vara en fördröjning på upp till 48h beroende på vilket elnät du bor i.) Vid fördröjningar gällande information om såld el kan detta bero på att du inte är i vårt elnät och att vi då måste invänta information från din nätägaren om hur mycket el du sålt. För dig med en annan växelriktare än Solar Edge så kan du se din produktion på Mina Sidor.
Vi jobbar med att kunna erbjuda fler fabrikat av växelriktare.
Det gör du enkelt via appen. Välj "lägg till resurs" längst ner i appen och se vilka laddboxar som är godkända. Välj sedan vilken laddbox du har och följ instruktionerna.
Om du tillhör ett annat elnät än Varberg Energi så behöver du ett timavräknat elhandelsavtal, det vi kallar "Dynamiskt Pris" för att kunna se din elanvändning. Då kommer vi att få in värden löpande från ditt elnät. Har du ett annat elhandelsavtal t.ex. trend, fast eller rörligt kan du endast se det månadsvis.
Under inställningar kan du bjuda in en anhörig i appen.
Det beror på vem som är skriven på avtalet, är du inte skriven på avtalet men bor i samma hushåll kan den som är skriven på avtalet lägga till dig i appen. Det gör du under inställningar i appen.
Nej, du måste logga in via BankID. Har du skyddad identitet så kan du få tillgång till ett användarnamn och lösen genom att kontakta vår kundservice.
Om du är ny kund hos oss så går det inte att se någon estimerad elkostnad förrän vi har fått in tillräckligt med data över din elanvändning, efter en månad brukar detta fungera och du kan då avläsa ett estimat över innevarande månad.
Prognosvärdet under kostnader i appen utgörs av en summering av de tjänster du som kund har hos oss på Varberg Energi. Prognostiserade kostnader för elanvändning beräknas på olika sätt beroende på vilket elhandelsavtal och vilken avläsningsmetod som används.
Mer djupgående information om "Prognos elanvändning" i Varberg Energi-appen
Värdena för elanvändning hämtas runt klockan 07:00 samt vid lunch för föregående dag. För kunder med timavtal använder vi elanvändning per timme, kunder i vårt elnät som vi får dygnsvärden från använder vi dessa och för kunder som har månadsavläsning använder vi i stället beräknad årsförbrukning (BÅF).
Avläsningsmetod tim- eller dygnsavläsning:
De fem första dagarna i månaden räknar vi med de fem senaste dagarnas användning, delar med fem och multiplicerar med antal dagar i månaden.
Exempel: Den första april tar vi användning mellan den 27/3 - 31/3, delar med fem och multiplicerar med 30.
Efter dag sex i månaden så räknar vi med verklig användning fram till gårdagen. Till detta läggs summan av elanvändning för förflutna dagar i månaden som delas med antal förflutna dagar och multiplicerar detta värde med antalet kvarvarande dagar.
Exempel: Den åttonde april tar vi verklig användning mellan den 1/4 - 7/4 plus användning 1/4 - 7/4 genom sju gånger 23 (kvarvarande dagar i månaden).
Avläsningsmetod månadsavläsning:
För kunder med årsförbrukning under 7000 kWh använder vi en rak kurva (1/12=8,33%) gånger kundens BÅF (Beräknad årsförbrukning). För kunder med årsförbrukning över 7000 kWh använder vi kurvan jan=14%, feb=13%, mar=12%, apr=10%, maj=5%, jun=3%, jul=4%, aug=3%, sep=4%, okt=8%, nov=11% och dec=13% gånger kundens beräknade årsförbrukning.
Om smartladdning inte fungerar så kan det vara ett driftfel hos oss eller din laddbox-leverantör.
Om du har problem med att ladda din elbil kan du i de allra flesta fall tillfälligt frigöra din koppling med vår app. Här finns en snabb instruktion om detta för ett flertal laddboxar;
Easee: Easee appen ⭢ inställningar för anläggningen ⭢ operatör ⭢ Ändra till Easee igen.
Zaptec: Zaptec portalen ⭢ Installationer ⭢ klicka på anläggningen ⭢ inställningar ⭢ autentisering ⭢ OCPP 1.6J ⭢ Ta bort länken mot oss.
Wallbox: Wallbox appen ⭢ Välj laddaren ⭢ Inställningar uppe i högra hörnet ⭢ Skrolla till OCPP inställningar ⭢ Avaktivera OCPP längst upp på "slider knappen".
Ctek: Gå in i Cteken med kabel från datorn och ändra.
ChargeAmps: Ta kontakt med ChargeAmps support och be dem att koppla över till ChargeAmps igen.
Vi erbjuder inte längre support för vår app på äldre versioner av Android-operativsystemet. Detta omfattar specifikt Android version 9 och tidigare. För att säkerställa högsta möjliga säkerhetsnivå och funktionalitet för våra tjänster, rekommenderar vi att du alltid använder den senaste versionen av operativsystemet.
Om du är osäker på vilken Android-version du har, kan du enkelt kontrollera detta genom att gå till telefonens inställningar och vidare till "om telefon" eller "allmänt", där du vanligtvis hittar vilken android-version du har.
Vi vill även uppmärksamma dig om att vi inte längre kan erbjuda stöd för nyare Huawei-enheter som saknar stöd för Google-tjänster. För att kunna fortsätta använda våra tjänster, rekommenderar vi att du uppdaterar till en enhet som är kompatibel.
För att EL:IN ska kunna ta emot data från din elmätare behöver porten vara aktiverad och skicka ut P1 pushlistan. Det lättaste sättet att aktivera den brukar vara att kontakta ditt elnätsbolag.
Kom ihåg att din elnätsleverantör och elhandelsleverantör inte nödvändigtvis är samma bolag.
Fyll i detta formulär om Varberg Energi är ditt elnätsbolag och du vill öppna HAN-porten:
Vilken port som finns varierar mellan olika tillverkare av elmätare. Det finns två vanliga utföranden:
RJ12 (kallas även P1) - RJ12 används bland annat för stationära telefoner och är något mindre än en internetkabel. Du kopplar enkelt EL:IN till din RJ12-port med den medföljande kabeln.
RJ45 - RJ45-porten är något större än RJ12 och passar en vanlig internetkabel. EL:IN är just nu inte kompatibel med din elmätare, kontakta ditt elnätsbolag om du vill byta ut din HAN-port.
Eftersom Kamstrup Omnipower saknar RJ12 port har vi utvecklat EL:IN KAM specifikt för denna mätaren.
Har du redan införskaffat en HAN-P1 modul från Kamstrup går det att ansluta EL:IN RJ12, dock krävs extern USB-ström för att driva enheten.
EL:IN är mycket enkel att installera och ansluts smidigt till vår app med några få knapptryck.
Ladda ner appen och gå in under "Lägg till resurser" och följ installationsguiden.
Kontakta vår kundservice, vi hjälper dig med frågor om hur du använder vår realtidsmätare EL:IN.
Tel: 0340-62 88 11
Vid garanti eller returärenden kontakta vår samarbetspartner Fore.dev via mejl: [email protected], läs mer om hur du gör en retur här.
Läs igenom vår samarbetspartner Fore.devs återbetalningspolicy för att ta reda på hur en retur genomförs.
Skicka ett supportärende till vår samarbetspartner Fore.dev via följande mejl: [email protected]. Ange följande information:
För- och efternamn
Ordernummer
Beskrivning av felet
Skicka tillbaka EL:IN genom att göra ett återköp till vår samarbetspartner Fore.dev. Läs igenom Fore.devs återbetalningspolicy för att ta reda på hur en retur genomförs och beställ sedan rätt produkt på nytt.
Skriv ett mejl till vår samarbetspartner Fore.dev så fort du har möjlighet med namn, telefonnummer och ordernummer [email protected].
Felsök EL:IN med hjälp av felsökningsguiden.
EL:IN (fore.dev)
När HAN-porten är aktiverad och du ska koppla in din EL:IN så kommer du bli guidad genom installationen i Varberg Energi-appen, ladda ner den här om du inte redan har den:
Nej tyvärr, EL:IN är endast kompatibel med RJ12. Du kan undersöka om din lastbalanserare kan använda RJ12 istället och använda dig av en splitter.
Jo, det går bra ändå. Det finns så kallade "splittrar" på marknaden, ungefär som ett grenuttag för RJ12 kontakter.
Följ vår samarbetspartner Fore.devs felsökningsguide här
Om WiFi-nätverket som EL:IN är ansluten till ändrar inställningar, behöver enheten konfigureras på nytt. Håll in återställningsknappen i cirka 5 sekunder. Detta gör att EL:IN blir redo för att konfigureras genom appen igen. Är det EL:IN KAM måste du sätta i en laddare/usb-C sladd.
Jo det kan du, du får köpa en så kallad "splitter", som en grendosa för en RJ12 kabel. Sök efter RJ12 splitter så hittar du en lämplig återförsäljare
Ja, OM du kommer åt elmätaren till din bostad och det finns ett Wi-Fi 2,4 GHz.
Om EL:IN tappar kontakten med wifi så kommer den inte kunna skicka data. Då blir det ett hack i kurvan, värden saknas alltså för den tiden som EL:IN är offline.
Vi har ingen lösning för detta i nuläget. Vi kommer på sikt att utveckla detta och ge våra kunder möjlighet att få tillgång till data från EL:IN via API eller MQTT.
Kontrollera med den utrustning du kopplat in i HAN-modulen. Ibland behöver de ligga några timmar för att t ex göra mjukvaruuppdatering innan de startar upp.
Är HAN-porten aktiverad? Vi aktiverar porten dagen efter mätarbytet men ibland behöver den en ny signal om du inte börjat använda porten på en gång.
Aktivera HAN-porten här
Testa att göra mätaren strömlös genom att ta brytaren eller säkringarna före mätaren. Mätaren ska slockna. Vänta en kort stund och slå till strömmen igen.
Mätaren skickar bara ut data genom modulen. Den kan inte ta emot data och kan inte påverkas av den utrustning du kopplar in. Vi kan endast skicka öppna/stäng signal och har inte mer information.
Om du har vår realtidsmätare EL:IN så kan du se din energianvändning i realtid.
Du kan också se det i displayen på elmätaren, oavsett modell. Klicka på knappen till du ser att det står "P+" . Det värdet du läser av då är det du förbrukar just nu. Om du testar att tända en lampa kommer du se att värdet ändras. Klickar du dig vidare tills du ser "A-" kan du se det överskottet av din produktion som du levererar ut på el-nätet.
Som standard är det HAN-NVE okrypterad för båda modulerna. DLMS samt HAN P1 finns alternativ. Du kan läsa mer om detta på Kamstrups hemsida.
Testa ta ut EL:IN från elmätaren och eventuell laddare/strömmatning, så den blir strömlös. Vänta 30sek och sätt in den igen. Hjälper inte det så följ vår samarbetspartner Fore.devs felsökningsguide.
Den rektangulära EL:IN KAM passar perfekt i en Omnipower-elmätare och kan användas utan sladd. Har du en Omnipower-elmätare hemma passar en EL:IN KAM bäst i elmätaren hos dig. Samtliga kunder inom Varberg Energis elnät har denna mätare.
Den runda modellen EL:IN RJ12 är en realtidsmätare som är utformad för att vara kompatibel med alla elmätare med RJ12-kontakt. Väljer du denna till en Omnipower-elmätare krävs strömförsörjning via en USB-C-sladd (medföljer ej).
Du får kontakta ditt nätbolag och be att de byter push-lista i HAN-porten, efter det kommer datan att komma ut i rätt format. När det gäller EL:IN är det P1 push-lista som du ska be dom om att få.
Det går inte att ha KAM varianten av EL:IN om du också vill använda en lastbalanserare. Vårt råd är att du istället köper RJ12 och en splitter. Splittern kopplar du in i din elmätare med en kabel för att sedan där koppla på lastbalansering samt en EL:IN RJ12 (den runda) i varsitt uttag på splittern. Om du är elnätskund hos Varberg Energi så behöver du också strömförsörja RJ12an när du använder en splitter.
Nätföretaget måste byta din elmätare för att uttag och inmatning ska registreras korrekt.
Inmatning ska enligt ellagen mätas per timme. Därför måste din elmätare bytas och det är bland annat därför som det är viktigt att du i god tid kontaktar oss.
Mätarbytet är avgiftsfritt.
Den största vinsten får du genom att ersätta inköpt el med egenproducerad el. Då minskar dina kostnader till både din elhandlare och nätföretaget. Du behöver inte betala skatt och moms på den el som används inom din fastighet.
Om du producerar mer el än du för tillfället förbrukar matas elen in på elnätet. Av nätföretaget får du en ersättning för att inmatningen avlastar elnätet - nätnytta.
För att få betalt för själva elenergin måste du ha ett avtal med en elhandlare om försäljning av din överskottsel.
Be oss gärna om hjälp! För bästa möjliga effekt ta hjälp med vindmätning (vindkraft) och/eller gradtal vid uppsättning av solceller (solkraft).
Det är den energi som du använder under rådande sekund.
Genom att flytta sin energianvändning från höglasttimmar till låglasttimmar tar du nytta av arbitragefördelar. Ofta nämns begreppet i samband med batterier som kan laddas upp när det är billigt och laddas ut när det är dyrt. Det är ett typiskt sätt att dra nytta av arbitragefördelar.
Du kanske själv vill eller behöver stänga av strömmen i ditt hus eller fritidshus vid något tillfälle. Det kan du enkelt göra själv direkt på elmätaren om du har en Omnipower mätare. Klicka dig fram på mätaren till du ser att det står ”DCON”. Håll inne knappen i cirka 10 sek tills du hör att brytaren slår ifrån. Efter ytterligare några sekunder börjar den undre lampan att lysa fast rött.
När du gör på detta vis kan vi fortsätta ha kontakt med mätaren och inga extra kontroller behöver göras som vi annars gör när vi tappar kontakten med mätare.
När du vill slå till mätaren igen så håller du bara inne knappen tills du hör att brytaren slår till. Efter ytterligare några sekunder kommer lampan slockna.
Se denna guide från Kamstrup på hur man gör:
Om det inte skulle finnas tillräckligt med el alla timmar i alla delar av Sverige uppstår en så kallad effektbrist.
Då kan det bli aktuellt att koppla bort elen för ett begränsat antal under ett par timmar för att förhindra ett större avbrott. För dig som elanvändare är det ungefär som ett vanligt strömavbrott.
Via länken får du information om hur en eventuell frånkoppling går till:
Ja, alla mätare i vårt nätområde klarar timavräkning.
Om det står OmniPower på den har du det. Kan du inte komma åt mätaren får du kontakta oss så får vi undersöka i våra system.
Vår realtidsmätare EL:IN - EL:IN KAM, lastbalanserare, laddboxar eller till exempel ett hembatteri. Den som har programmeringskunskap kan även bygga egna system som tar emot värdena och analyserar dom. Du har både RJ45 och RJ12 uttag att välja på från oss. Läs specifikationerna innan du väljer. Mätaren skickar bara ut data genom modulen. Den kan inte ta emot data och kan inte påverkas av den utrustning du kopplar in. Vi kan endast skicka öppna/stäng signal och har inte mer information.
HAN-porten är kundgränssnittet på elmätaren. Den möjliggör att du som kund kan få ut mätdata. Våra Kamstrupmätare har en tom så kallad HAN-port. I denna port kan man ansluta två olika HAN-moduler, den ena ger dig ett RJ45 uttag och den andra ett RJ12 uttag. Läs specifikationerna innan du väljer.
Du kan bara få ut data från mätaren, inget kan skickas till den. Vi tillhandahåller endast själva uttaget på mätaren. Den utrustning och tillbehör du behöver för att få i gång dina smarta hem-lösningar får du bekosta själv.
Önskar du en mer detaljerad insyn i din energianvändning kanske realtidsmätaren EL:IN kan vara något för dig.
Vi tar endast ett självkostnadspris på 365 kr inkl moms för RJ45 och RJ12 modulerna. SmartMe-modulen kostar 2125 kr inkl moms (med reservation för ändringar). Vi lägger det på din elnätsfaktura så du slipper extra fakturor från oss.
Genom kundgränssnittet, HAN-porten, kan du som kund få ut bland annat ström och spänning per fas samt effekt och energi uppdaterat var tionde sekund. Det är bara våra senaste mätare, OmniPower, som har en HAN-port. På våra andra modeller finns inget kundgränssnitt.
Önskar du en mer detaljerad insyn i din energianvändning kanske realtidsmätaren EL:IN kan vara något för dig.
Fyll i formuläret så kommer du i kontakt med mätavdelningen.
Kontrollera med den utrustning du kopplat in i HAN-modulen. Ibland behöver de ligga några timmar för att t ex göra mjukvaruuppdatering innan de startar upp.
Är HAN-porten aktiverad? Vi aktiverar porten dagen efter mätarbytet men ibland behöver den en ny signal om du inte börjat använda porten på en gång.
Testa att göra mätaren strömlös genom att ta brytaren eller säkringarna före mätaren. Mätaren ska slockna. Vänta en kort stund och slå till strömmen igen.
Mätaren skickar bara ut data genom modulen. Den kan inte ta emot data och kan inte påverkas av den utrustning du kopplar in. Vi kan endast skicka öppna/stäng signal och har inte mer information.
Som standard är det HAN-NVE okrypterad för båda modulerna. DLMS samt HAN P1 finns alternativ. Du kan läsa mer om detta på Kamstrups hemsida.
Börja med att Kontrollera din jordfelsbrytare och dina säkringar.
Fungerar det fortfarande inte så kontaktar du oss på:
Storleken på huvudsäkringen, som i regel sitter i anslutning till din elmätare, skyddar din anläggning och sätter också en gräns för hur mycket ström du kan använda samtidigt. Med hjälp av en auktoriserad elinstallatör kan du enkelt säkra upp eller säkra ner ifall behoven ändras i samband med exempelvis en utbyggnad eller renovering.
Om du har vår realtidsmätare EL:IN så kan du se din energianvändning i realtid:
Du kan också se det i displayen på elmätaren, oavsett modell:
Klicka på knappen till du ser att det står "P+" . Det värdet du läser av då är det du förbrukar just nu. Om du testar att tända en lampa kommer du se att värdet ändras. Klickar du dig vidare tills du ser "A-" kan du se det överskottet av din produktion som du levererar ut på el-nätet.
Alla har en egen unik förbrukning. Det kan vara svårt och felvisande att jämföra med vänner eller grannar.
Jämför din egen förbrukning med tidigare år. Tänk på att jämföra i kWh och inte beloppet på din faktura då priset kan skilja. Du hittar historisk mätdata på Mina sidor eller via vår App (endast föregående år). Vår mätavdelning kan även hjälpa till med ytterligare mätdata vid behov. Sista steget är att vi gör en kontroll av mätaren i form av parallell mätning för att verifiera att mätaren mäter rätt.
Skulle du fortfarande tro att mätaren är felaktig kan du kräva att den skickas på kontroll hos en oberoende ackrediterad firma. Visar mätaren fel står vi för kostnaden och vi ser till att avräkningen justeras. Är mätaren felfri står du som kund för kostnaden av kontrollen.
Du vänder dig till ditt försäkringsbolag och hemförsäkring.
Hos Energiföretagen kan du läsa om hur elnätspriset påverkas av rådande höga elpriser.
Svenska Kraftnät har bra information på hemsidan angående flödesbaserad kapacitetsberäkning.
Är du ny elnätskund tecknar du ditt avtal via vårt formulär på hemsidan. Teckna elnätsavtal
Du som redan är vår kund hanterar ditt avtal på Mina Sidor.
Fasadskåpet får inte byggas in i någon byggnad. Om du t ex behöver bygga ihop garaget och huset och skåpet därmed hamnar inomhus måste skåpet flyttas.
En flytt av fasadskåp innebär att du behöver beställa en servisändring. I priset för en villaservis ingår rör att förläggas på tomt om kabeln behöver förlängas, men all grävning på tomt utförs av kunden.
En servisändring är ett behörighetskrävande arbete och får endast beställas av en auktoriserad elinstallatör. Lämpligast är därför att börja med att kontakta en elinstallatör som skickar in en anmälan om servisändring via installatörswebben
För ytterligare frågor om anslutningar och priser, kontakta oss på [email protected] eller ring 0340-62 88 23, vardagar mellan kl. 8.00 och kl. 10.00.
Du måste kontakta en auktoriserad installatör som får komma och göra arbetet. Detta är tyvärr ingen service som vi erbjuder. Elektrikern får i sin tur skicka in en föranmälan till oss.
Vi tar ut en kostnad på 4 500kr exkl moms (2025) för ändring av enfas till trefas i enbostadshus/villa/fritidshus (max 35A).
I en lägenhet tar vi i stället betalt för ett mätarmontage, 1 252kr exkl moms (2025).
Ändringen möjliggör för kunden att använda alla tre faser så nätet kan utnyttjas mer än tidigare, man köper upp sig i kapacitet helt enkelt.
All driftinformation hittar du här. Denna sida uppdaterar vi så fort som vi får reda på eventuella störningar i våra nät.
Slang för indragning av fiber är gratis hos oss. Du är välkommen att kontakta oss så lägger vi ut slangen för avhämtning.
Via dessa länkar får du en del information:
Här kan du anmäla ditt intresse för anslutning till net@seaside
net@seaside är Varbergs öppna stadsnät där du kan välja bland många digitala tjänster.
Är du osäker på om du kopplat ihop utrustningen rätt? Kontrollera med hjälp av vår installationsanvisning.
Med hjälp av vår felsökning nedan kan du snabbt få information om vad du själv bör kontrollera innan du ringer och felanmäler något till din tjänsteleverantör. Många av problemen kan oftast lösas genom att följa denna enkla checklista.
Steg 1
Kontrollera att all utrustning har ström.
Kontrollera att alla kablar sitter i ordentligt. LAN-lampan för respektive port på bostadsswitchen ska lysa (grön eller orange/gul) om kabeln är inkopplad korrekt, dvs om en enhet som är igång och har kopplats in i port nr 1 så ska LAN-lampa nr 1 lysa.
Starta om den enhet/utrustning som inte fungerar.
Starta om bostadsswitchen genom att dra ur strömsladden ur väggen. Observera att detta påverkar samtliga tjänster du använder via net@seaside.
Om inga lampor lyser på bostadsswitchen, eller om alla lampor blinkar samtidigt, är det sannolikt att strömadaptern/nätdelen har lagt av. Prova att byta till en ny strömadapter, det skall vara 12V DC 1.5A. Om det fortfarande inte fungerar felanmäl till din tjänsteleverantör, se steg 2.
Om WAN-lampan EJ lyser på din bostadsswitch, felanmäl till din tjänsteleverantör, se steg 2.
Testa med en ny nätverkskabel (dvs den kabeln som går mellan aktuell enhet, till exempel routern och din bostadsswitch). Observera att det måste vara kabel av typen kategori 6 (eller högre siffra), detta står på nätverkskabeln.
Testa att koppla krånglande utrustning direkt till bostadsswitchen för att utesluta att det är fel på routern/kabelnätet i bostaden. Detta gör du genom att koppla din dator direkt till bostadsswitchen. Om internet fungerar med datorn direktkopplad till bostadsswitchen, kontakta din tjänsteleverantör för vidare felsökning av övrig utrustning, se steg 2.
Steg 2
Anmäl felet till din tjänsteleverantör du använder dig av. Kontaktuppgifter till respektive tjänsteleverantör hittar du i Tjänsteguiden. Välj vilken tjänst det handlar om så hittar du de olika leverantörerna där.
Steg 3
Vid fel på digital-tv ska du som tittar på digital-tv via net@seaside kontakta din tjänsteleverantör. Har du inte valt tjänsteleverantör/kanalpaket utan endast har Baspaket (SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen, Kunskapskanalen och TV4) ska du kontakta Kalejdo, telefon 0771-19 17 00.
Varberg energi tar ut en nätavgift som vi kallar Net@seaside avgift som följer KPI. Det är en serviceavgift för Varberg Energis underhåll och uppgradering av nätet. Eftersom anslutningen är dyrare än vad du betalar i anslutningsavgift går en del av serviceavgiften även till att finansiera själva anslutningen.
Här kan du läsa mer om hur fiberprocessen fungerar för en privatanslutning.
Varberg Energi har valt att inte använda möjligheten till ROT-avdrag. Detta beror på att Skatteverket inte tillåter schablonavdrag, utan avdragen måste i stället specificeras på de olika uppgifterna kring ett arbete. För oss innebär det att hanteringen av administrationen kring ett ROT-avdrag kostar mer än vad själva ROT-avdraget ger tillbaka.
Skulle vi använda oss av ROT-avdraget skulle det i praktiken innebära att vi då måste höja anslutningsavgiften för att täcka administrationskostnaderna.
Det är endast din egen arbetstid för själva grävningen på din egen tomt som ger dig rätt till skattereduktion.
Här hittar du våra anslutningspriser för net@seaside.
Ja, efter den inledande avtalsperioden (ex 5 år) kan du säga upp din anslutning med 30 dagars uppsägningstid och kommer inte längre ha tillgång till fibernätet. Har du valt att delbetala din anslutningsavgift så slutdebiteras du för kvarstående belopp. Om du önskar aktivera fibern igen betalar du en startavgift på 1500 kr inkl moms.
Hos oss gör vi gratis ledningsutsättning, som beställs via Ledningskollen.
Det är en service för våra kunder och entreprenörer som vill gräva i vårt nätområde.
Fördelen med att beställa via Ledningskollen , är att du får svar från alla ledningsägare som finns i området oavsett vad det är för ledningar.
Du hittar ytterligare information på vår hemsida, gräva nära ledning.
Bor du i, eller ska flytta till en lägenhet, så är det din fastighetsägare som vi har avtal med. Du behöver bara ha ett avtal direkt med oss om du bor i en villa.
Fakturan för din nyanslutning kommer att skickas efter utfört arbete.
Det är cirka 4-8 månaders leveranstid efter beställning.
För att komma till vår Tjänsteguide där du kan beställa Bredband, Tv eller telefoni genom fibernätet så kan du klicka här.
Våra nya switchar har en vit knapp på baksidan där man kan stänga av endast lamporna, det vill säga switchen är fortfarande igång. Finns inte en sådan switch går det fint att tejpa över lamporna med svart eltejp.
Att stänga av switchen under natten är inget vi rekommenderar.
Om du tecknar ett Trygghetsavtal för Net@Seaside kommer du kunna byta ut din bostadsswitch utan extra kostnad hos Varberg Energi.
Du kan när som helst teckna ett Trygghetstillval genom att ringa till vår Kundservice.
Om din bostadsswitch går sönder och du inte har trygghetsavtalet eller skadan på bostadsswitchen inte faller under kriterierna för trygghetsavtalet kostar en ny bostadsswitch 938kr inklusive moms (år 2024).
Aktuella priser för Trygghetstillvalet ser du på vår hemsida.
Trygghetstillvalet täcker inte om du själv som kund har orsakat skadan på din bostadsswitch.
Trygghetstillvalet täcker sådant som garantin inte täcker så som funktionsfel, blixtnedslag, brand och översvämning.
Om du kontaktar oss för att ansluta dig till fiber kollar vi först förutsättningarna och möjligheterna till detta. I fall där fiber redan finns i området kan vi oftast direkt ge dig beskedet att det är möjligt att ansluta dig i andra fall kan det hända att vi behöver undersöka förutsättningarna först. I så fall återkommer vi.
Om du kontaktar oss kan vi undersöka om det redan finns fiber vid din tomtgräns.
Det korta svaret på den frågan är att det är längre mellan anslutningarna på landsbygden än det är i tätare bebyggda områden vilket gör att vi får gräva längre och använda mer material per anslutning.
Den andra delen av svaret hänger ihop med att Sverige valt att bedriva utbyggnaden i konkurrens och på marknadsmässiga villkor vilket har en del fördelar, men även innebär att vi får olika prisbilder i olika delar av landet och även i närområdet.
Du gräver själv på din tomt fram till den punkt där Varberg Energi lämnat av tomrör (anslutningspunkten). Rör och markeringsband/söktråd får du av oss. Grävdjup kan variera, men cirka 40 cm djup är bra.
När tomrör ligger i marken skall du inte fylla igen hålet vid huskroppen eller där du möter upp Varberg Energis tomrör, detta görs först när installationen är färdig.
Anslutningspunkten finns i din tomtgräns och placeringen ser du på den ritning Varberg Energi skickar till dig under processen.
Tomrör och markeringsband/söktråd hämtar du hos oss på Varberg Energi, Västkustvägen 50 i Varberg. Mät först upp hur mycket tomrör som behövs och lägg sedan på tre meter extra. När du placerat ut tomröret ska det finnas cirka en meter extra i båda ändarna.
Börja gräva fram det tomrör som vi markerat på din ritning och gräv därefter fram till din fastighet och den plats där du gör din håltagning.
Ett djup på 40 cm är bra men det kan även vara grundare om du exempelvis stöter på berg när du börjar gräva.
Om du är osäker på var det går ledningar i marken på din tomt, be då berörda parter att komma och göra en utmärkning eller anmäl på ledningskollen.se var du tänkt gräva.
Du ansvarar själv för ledningar på din egen tomt när du gräver. Om Varberg Energi ska gräva behöver du meddela oss om du har egna ledningar som exempelvis för robotgräsklippare eller elkablar i marken.
En färdiganmälan är ett dokument som du som kund behöver fylla i. Vi behöver uppgifter från gällande exempelvis grävning och håltagning, båda nödvändiga moment för fiberinstallationen. En färdiganmälan fungerar som underlag för att säkerställa vårt men också ditt åtagande i fiberanslutningsprocessen.
Anslutningspunkten inne i fastigheten bestämmer du själv.
Du kan placera den var du vill men tänk på att du behöver göra en kanalisation från håltagningen i fastigheten fram till bostadsswitchen.
Kanalisation kallas den rördragning inomhus från din håltagning i fastigheten till den punkt där du vill ha bostadsswitchen. Exempel på kanalisationstyper som kan användas är en kabellist 20x30 mm eller en flexslag 16 mm. Du ansvarar själv för att montera kanalisationen innan montören kommer för att installera bostadsswitchen.
För rördragning inomhus behövs en så kallad Flexslang, Vp-rör 16 mm
Du kan beställa tjänster efter att vi installerat din bostadsswitch och aktiverat dina tjänster. Vi kommer att meddela dig när detta är färdigt.
När själva inkopplingen av din fiber är klar få du räkna med att det kan ta 2-3 dagar innan du kan beställa tjänster. Det kan i vissa fall även tillkomma ytterligare någon dag då tjänsteleverantören behöver administrera din beställning.
En bostadsswitch fungerar som en länk mellan stadsnätet och din bostad. En router hjälper dig om du vill ha ett trådlöst nätverk i bostaden. Då kan du ha internet i alla rum men slipper alla datakablar. I routern finns också funktion för att du ska kunna surfa säkrare.
WAN-lampan ska alltid lysa/blinka, den indikerar att det finns fiberlink (att vi har kontakt med din bostadsswitch). Se mer i vår självhjälp för bostadsswitchar.
Betalningsalternativ 1 - du som kund betalar hela anslutningsavgiften på en gång samt förbinder dig till en serviceavgift under 5 år.
Betalningsalternativ 2 - du som kund betalar i stället en mindre anslutningsavgift men förbinder dig till en förhöjd serviceavgift under 10 år.
Ett uttagsnummer är unikt för din anslutning och numret klistras på utsidan av fiberuttaget i din bostad. Du använder uttagsnumret när du beställer tjänster eller felanmäler.
När vi eller någon av våra underleverantörer är ute och installerar fiber uppvisar vi alltid godkänd legitimation. Om du är osäker på om det är behörig personal är du alltid välkommen att ringa 0340-62 88 00 för att dubbelkolla.
Ett uttagsnummer är inget du som kund längre behöver. I din kontakt med oss räcker det med att du uppger din adress och ditt lägenhetsnummer innan du flyttat in.
Ja
På vår hemsida finns våra aktuella gaspriser. Du är välkommen att kontakta oss via mail eller telefon för att teckna ett avtal.
Nej, det går inte. Man blir automatiskt kund hos det bolag som äger gasnätet där man bor.
Ja, man kan själv välja leverantör för sin gas.
Varberg Energi Infra AB utför en platt prisjustering, där alla priskomponenter höjs lika mycket, i detta fall 15 %.
Varberg Energi Infra AB:s prismodeller för Gasnät finns på vår hemsida.
- Varberg Energi Infra AB: 2 procentenheter
- Nordion: 13 procentenheter
Det skrivna gasnätsavtalet gäller tillsammans med tillhörande särskilda avtalsvillkor, som är en bilaga till avtalet. Utöver detta gäller de senast publicerade allmänna avtalsvillkoren, som i dagsläget är Gasnät 2022 K. De allmänna avtalsvillkoren (Gasnät 2022 K) hittar ni på vår hemsida.
Nordion har uppgett att ca 35 % av gasen i deras gasnät var grön gas under kvartal 1, år 2025. Detta kan jämföras med år 2020 då andelen var 25 % och år 2016 då andelen var lägre än 5 %.
Nordion påbörjar en sexårig investeringsplan för att möta kraven i den nya EU-förordningen och kraftfullt öka andelen grön gas i stamnätet. Nordions mål med investeringsplanen är ett stamnät med enbart grön gas.
Om Nordion når detta mål påverkas de inte längre av kraven i EU-förordningen och de kostnader den medför. De räknar då med att sänka sina överföringsavgifter gentemot Varberg Energi Infra AB.
Investeringsplanen innebär bland annat att Nordion utför anslutningar av nya biogasproducenter på stamnätet och skapar en större marknad för grön gas. Framförallt möjliggör Nordion för inhemska, svenska biogasproducenter. På sikt skall svenskproducerad biogas som matas in på stamnätet motsvara den svenska gaskonsumtionen.
Varberg Energi Infra AB använder pengarna för att säkerställa att vi som ledningsinnehavare uppnår kraven i den nya EU-förordningen. Kraven innebär bland annat att vi måste läcksöka hela vårt gasnät. Vi kommer bland annat att bekosta läcksökning med gashund.
EU-förordningen, Förordning (EU) 2024/1787, ställer krav på ledningsinnehavare av gasnät som innehåller fossil metangas. Det svenska stamnätet, som ägs av Nordion, och Varberg Energi Infra AB:s gasnät, innehåller till viss del fossil metangas.
Även om ni som Gashandelskund hos Varberg Energimarknad AB, eller en annan aktör, enbart köper 100 % grön Biogas, så gör ni det från ett gasnät som även innehåller fossil metangas.
Så länge våra gasnät innehåller en andel fossil metangas drabbas vi av kostnader som den nya EU-förordningen medför.
Varberg Energi Infra AB publicerar prisprognoser på Varberg Energis hemsida. Prognoserna uppdateras årligen under november – december och innefattar de tre kommande åren efter aviserad prismodell.
Våra prisprognoser följer Nordions investeringsplan. Nordions plan innebär ökade överföringsavgifter gentemot Varberg Energi Infra AB under perioden år 2027 – 2030, följt av en väsentlig sänkning av överföringsavgifterna runt år 2031. Detta om Nordion når sitt mål med 100 % grön gas i stamnätet.
Nordion har överlämnat följande prognos för överföringsavgifterna gentemot Varberg Energi Infra AB:

Ja, gas är en bra energibärare inte bara för uppvärmning och tappvarmvatten, utan även för industriprocesser, fordon, kök och restaurang, terrassvärmare etc.
Genom att vara gasnätskund hos Varberg Energi Infra AB bidrar du till att avlasta elnätet, så att elen kan användas till annat.
Om du som Gashandelskund hos Varberg Energimarknad AB, eller en annan aktör, enbart köper grön Biogas, bidrar du till att reducera koldioxidutsläppen ytterligare och värnar om vår miljö.
Nordions mål med investeringsplanen är ett stamnät med 100 % grön gas. Genom att vara Gasnätskund hos Varberg Energi Infra AB bidrar du aktivt till att detta mål uppnås.
Det är Energimarknadsinspektionen i form av tillsynsmyndighet som granskar prismodellerna för gasnät till konsumenter.
Nej, gasnätskunder som faller in under kundkategori Konsument ligger samtliga under en och samma prismodell, det går alltså inte att byta.
Samma gäller gasnätskunder som faller in under kategorin Flerbostadshus, Företag och Större fastigheter, där går inte heller att byta prismodell till småhus kategorin.
För kundkategorin Konsument är Energimarknadsinspektionen tillsynsmyndighet i enlighet med naturgaslagen.
I dagsläget utför vi tyvärr inga nyanslutningar av småhus till fjärrvärmenätet.
Det är hur mycket gas ni använder årligen (överförd volym) som avgör hur era gasnätskostnader faller ut. På prismodellen kan ni se hur gasnätskostnaderna beräknas.
Om ni använder gas för uppvärmning och tappvarmvatten kan vanliga energieffektiviseringsåtgärder hjälpa till för att sänka den mängd gas ni köper över ett år. Exempel på sådana åtgärder kan vara:
- Tilläggsisolering
- Översyn av lufttäthet vid fönster, dörrar och portar
- Injustering av värmesystem
- Service eller utbyte av luftbehandlingsaggregat med värmeåtervinning
- Översyn av Styr- och Reglersystem som styr innertemperaturer och luftflöden.
Energimarknadsinspektionen är tillsynsmyndighet enligt naturgaslagen och utövar tillsyn av Varberg Energi Infra AB:s prismodeller för gasnät till konsumenter.
Som konsument kan ni läsa mer och ställa frågor till Energimarknadsinspektionen:
Som konsument kan ni även vända er till Konsumenternas energimarknadsbyrå:
https://www.energimarknadsbyran.se/
Som konsument kan ni även vända er till Varbergs kommuns oberoende energirådgivare:
Företag som är ledningsinnehavare av gasnät med fossil metangas har behövt sätta sig in i de nya kraven och hur de skall uppnås. Först under andra halvan av år 2025 har Varberg Energi Infra AB fått vetskap kring omfattningen av Nordions investeringsplan samt våra egna kostnader för att uppnå kraven i den nya EU-förordningen.
Vår nödvändiga prisjustering för att täcka dessa kostnader kan därför göras först vid årsskiftet till år 2026.
Vi bygger löpande ut och förtätar fjärrvärmenätet. Just nu säljer vi inga nya anslutningar till privatkunder, utom i de områden där vi för tillfället bygger ut och erbjuder anslutning.
Fjärrvärmen använder du när du värmer upp din bostad och ditt tappvarmvatten.
Även om du stänger av uppvärmningen under sommarmånaderna kommer du att få en faktura från oss eftersom du även värmer ditt vatten med fjärrvärmen.
Har du fått en tid för besök av oss som du vill ändra? Det gör du i så fall på din sida på Mina Sidor, länk nedan. Välj sedan länken "Ombokning av tid - Service och mätarbyte" i menyn i vänstermarginalen.
Ett fjärrvärmesystem består av både ledningar och produktionsanläggningar som kostar mycket pengar att bygga, men som har en lång teknisk livslängd. Fjärrvärmeaffären är på så sätt känslig för ränteläge och bränslekostnader.
Vi kommer från och med 1 januari 2025 att höja fjärrvärmepriset i det centrala fjärrvärmenätet med 10%. Prisjusteringen kan variera mellan fastigheter beroende på husens energiprofiler, men våra råd är fortsatt en generell uppmaning att energieffektivisera och framför allt vara återhållsam när det är som kallast ute.
Det är främst ökade kostnader på restvärme och biobränslen från Södra Cell Värö som driver kostnadsökningen.
Prishöjningen på 10% är strax under landets utveckling av fjärrvärmepriser i stort.
Uppsägningstiden för respektive tjänst framgår av avtalsvillkoren.
Ring oss gärna eller skicka ett mejl så hjälper vi dig:
En fjärrvärmecentral håller i ungefär 30 år.
För att läsa mer om hur det funkar följ denna länk: Din kundcentral
Inte omgående. Fjärrvärmesystemet hamnar i självcirkulation och kundernas fjärrvärmecentraler ställer sig med fullt öppna styrventiler så att värme kan växlas mot uppvärmning av fastigheterna. Däremot kommer kunderna inte att få tillräckligt med tappvarmvatten under tiden, men det är ofta nedprioriterat i ett sådant läge.
Vårt fliseldade värmeverk - Flisan af Varberg - finns på Östra Hamnvägen i Varberg. En anläggning som innebär ännu större leveranssäkerhet i vårt fjärrvärmenät.
Vi bygger ständigt ut fjärrvärmenätet i Varberg, men det tar tid att projektera och bygga distributionsledningar.
Ledningarna som grävs ned ska ligga där i upp emot 100 år framåt det är viktigt med noggranna marknadsanalyser för att bedöma hur mycket staden kommer att växa över tid. Dessutom behöver vi givetvis ta hänsyn till hur byggnationen påverkar andra ledningsägare, djur- och växtliv, om det finns förorenade massor eller arkeologiska intressen i den mark som ska grävas i. För att optimera miljö- och samhällsnyttan prioriteras stora fastigheter före små då energianvändningen är högre där. Passerar vi villor så försöker vi att ansluta dem i så stor utsträckning som möjligt.
Just nu säljer vi inga nya anslutningar till privatkunder, utom i de områden där vi för tillfället bygger ut och erbjuder anslutning.
Vår fjärrvärme kommer till största delen från Södra Cell Värö, vilket innebär att vi tar tillvara på restvärmen.
El är en högkvalitativ energibärare som är avgörande för samhällets utveckling och för elektrifieringen. Genom att välja fjärrvärme avlastar vi elnätet, som kan användas till annan samhällsnytta.
Fjärrvärmen kommer till största delen ifrån Södra Cell Värö, vi tar tillvara på restvärmen. Räcker inte det höjer vi temperaturen på fjärrvärmevattnet i vårt värmeverk "Flisan af Varberg", där vi eldar med flis.
Just nu erbjuder vi inga nya trygghetsavtal.
Men för dig som redan har så ingår följande i Trygghetstillvalet:
Ett hembesök vart tredje år med service och intrimning för ökad effektivitet.
Jourberedskap dygnet runt.
Telefonsupport dagtid ingår för avhjälpning av fel.
Läs mer hos Varbergsvind ekonomisk förening om vindandelar eller ring 0340-62 88 00.
Installatören skickar in en föranmälan till oss på Installatörswebben tillsammans med en kopia av din nybyggnadskarta, med fasadmätarskåpets placering inritad. Anmälan om permanent servisledning skall vara oss tillhanda senast sex månader innan önskad tillkopplingsdag (detta gäller inom planlagt område, utanför planlagt område bör du skicka in ärendet minst tolv månader innan). Har du frågor är du välkommen att kontakta oss måndag-fredag kl 8-10 på telefon 0340-62 88 23.
Under uppförandet av din villa behöver du oftast byggström, som din elektriker beställer och ansvarar för. Byggströmsanmälan görs på samma ställe som den permanenta anläggningen, dvs via Installatörswebben.
Kom ihåg att kontakta Kundservice på telefon 0340-62 88 11 om du vill teckna ett elavtal även för din byggström.
Fjärrvärme:
Du skall se till att du har en planritning och en tomtkarta som du skickar till oss tillsammans med din installatörs föranmälan. Det är viktigt att vi får in dina papper i tid så att vi kan ansluta dig till fjärrvärme i god tid tills du skall bygga.
Kontakta oss på telefonnummer 0340-62 88 12 för att se hur planerna för fjärrvärme ser ut i ditt område.
Fiber och bredband:
För att få tillgång till net@seaside kontaktar du först vår avdelning för Bredband försäljning på e-post [email protected] för att kontrollera möjligheten för dig att få net@seaside levererat till din villa.
Vill du avsluta abonnemanget eller skriva över det på någon annan behöver du kontakta oss. Är inte bouppteckningen klar kan abonnemanget stå kvar på dödsboet så länge.
Ett dödsbo är dock en juridisk person, således gäller då de Allmänna Avtalsvillkoren för Näringsidkare.
Vill du att fakturabeloppet dras från ditt konto på fakturans förfallodag ansöker du om autogiro. Det gör du via din internetbank (i ansökan väljer du ”Varberg Energimarknad”). Vissa banker kräver betalarnummer, där ska du ange ditt kundnummer. Om du behöver hjälp ber vi dig kontakta supporten för din internetbank.
För ansökan om E-faktura gäller nedan:
Logga in på din internetbank.
Leta upp E-faktura. Oftast hittar du information om E-faktura under samma flik där du betalar dina fakturor.
Sök efter Varberg Energimarknad AB.
Signera genom BankID eller annan elektronisk legitimation. Klart!
Meddela oss gärna via [email protected] om du vill få fakturan skickad till din E-post.
Riverty Sweden AB hanterar alla våra betalningspåminnelser. Du behöver inte göra någonting mer gentemot Varberg Energi om du har betalat fakturan till oss men du bör betala 60 kronor till Riverty (dvs avgiften för betalningspåminnelsen). Du använder då de betalningsuppgifter som finns på talongen från Riverty.
För el är det den mängd energi som använts under de senaste 12 månaderna. För fjärrvärme är det den exakta mängd fjärrvärme kunden använt i sin fastighet under föregående år.
Energiskatt är en statlig skatt som läggs på din elnätsfaktura. Skatten bestäms av riksdagen och justeras årligen.
Om du inte har Varberg Energi som ditt lokala elnätsföretag, dvs endast har elhandelsavtalet hos oss (Varberg Energimarknad), kan utebliven faktura bero på att vi inte fått in korrekt information från ditt lokala elnätsföretag.
Först när vi fått denna information har vi möjlighet att generera en faktura för elhandeln (din förbrukning). Tänk då på att din faktura kan komma att gälla flera månaders förbrukning.
Här kan du läsa vad som händer om en faktura inte betalas i tid.
Vi har som policy att ge 1 (ett) anstånd per rullande 12 månaders period. Det innebär att du kan betala en del av fakturan redan nu och resten av beloppet vid det nya förfallodatumet. Viktigt att tänka på är att det då kommer att bli ”dubbla” betalningar nästkommande månad (eftersom vi inte kan ge ytterligare anstånd inom de kommande 12 månaderna).
Vi vill också tipsa om Konsumentverkets vägledning Hallå Konsument som har en bra informationssida om vad du kan göra om du inte skulle ha möjlighet att betala dina räkningar. De rekommenderar bland annat att i första hand prioritera hyra, el och hemförsäkring.
Om din faktura är under 90kr kommer beloppet att överföras till nästkommande faktura.
Om du inte är nöjd så vill vi gärna veta det så vi får en möjlighet att göra vad vi kan för att du ska bli nöjd. Kontakta kundservice med ditt ärende så hjälper vi dig.
Vill du läsa om dina konsumenträttigheter eller hur du går tillväga för att lämna klagomål eller synpunkt ,så kan du följa länkarna för med information.