Frågor och svar Privat
Här hittar du våra vanligaste frågor och svar - privatkunder.
Här hittar du våra vanligaste frågor och svar - privatkunder.
Har du Ferroamp AI aktiverat på din resurs så behöver du avaktivera detta. Andra typer av inställningar kan vi justera i sambandet med att du kopplas upp, så dessa behöver du alltså inte ändra till något särskilt.
Det beror på vilken batteritillverkare som du har batteri från. Det bästa är att kontrollera med din leverantör.
Även detta beror på vilken typ av batterier man har. Batterier som bygger på kemi med litiumjärnfosfat (LiFePo)är termisk stabil, risken för hög värmeutveckling är liten. Det innebär att batterierna är mer brandsäkra än t.ex. Litiumjonbatterier som sitter i många elbilar.
De flesta batterier kan du inte använda för din fastighet vid strömavbrott. Detta på grund av säkerheten för de som arbetar med elnätet. Det finns däremot lösningar för att använda batteriet även vid strömavbrott, exempelvis så erbjuder Ferroamp idag en variant av detta.
Priset för ett batteri varierar beroende på lösning, leverantör, installationsförutsättningar m.m. Det bästa är att ta kontakt med oss eller en leverantör för att få en offert på ett batteri i lämplig storlek för dig. Men som ett riktmärke kostar ett batteri med växelriktare och installation mellan 13 000 – 23 000 kr/kW.
Nej, vi säljer inte batterier men samarbetar med företag som levererar och installerar detta. Vill du bli kontaktad gällande inköp av batteri kontakta Energilösningar på 0340-628812 eller [email protected]
Batteriers livslängd varierar och man brukar bedöma livslängden genom antalet in- och urladdningar som det klarar av. Detta kan variera från 4 000 till 7 000 cykler och motsvarar beroende på användning ca 5–10 års livslängd. Batterierna kommer inte att vara helt slut efter denna tid men kan fundera något sämre gällande effekt och energiinnehåll.
Priset för ett batteri varierar beroende på lösning, leverantör, installationsförutsättningar m.m. Det bästa är att ta kontakt med oss eller en leverantör för att få en offert på ett batteri i lämplig storlek för dig. Men som ett riktmärke kostar ett batteri med växelriktare och installation mellan 13 000 – 23 000 kr/kW.
Vi har flera installatörspartners runtom i Sverige, inklusive nationella kedjor såsom Elkedjan. Fråga din lokala installatör om de har ett samarbete med Varberg Energi.
Under förutsättning att ens EnergyHub uppfyller kraven var för sig gällande storlek, batteri, SSO och ESO.
Installatören skickar in en föranmälan till oss på Installatörswebben tillsammans med en kopia av din nybyggnadskarta, med fasadmätarskåpets placering inritad. Anmälan om permanent servisledning skall vara oss tillhanda senast tre månader innan önskad tillkopplingsdag (detta gäller inom planlagt område, utanför planlagt område bör du skicka in ärendet minst tolv månader innan). Har du frågor är du välkommen att kontakta oss måndag-fredag kl 8-10 på telefon 0340-62 88 23.
Under uppförandet av din villa behöver du oftast byggström, som din elektriker beställer och ansvarar för. Byggströmsanmälan görs på samma ställe som den permanenta anläggningen, dvs via Installatörswebben.
Kom ihåg att kontakta Kundservice på telefon 0340-62 88 11 om du vill teckna ett elavtal även för din byggström.
Fjärrvärme:
Du skall se till att du har en planritning och en tomtkarta som du skickar till oss tillsammans med din installatörs föranmälan. Det är viktigt att vi får in dina papper i tid så att vi kan ansluta dig till fjärrvärme i god tid tills du skall bygga.
Kontakta oss på telefonnummer 0340-62 88 12 för att se hur planerna för fjärrvärme ser ut i ditt område.
Fiber och bredband:
För att få tillgång till net@seaside kontaktar du först vår avdelning för Bredband försäljning på e-post [email protected] för att kontrollera möjligheten för dig att få net@seaside levererat till din villa.
Vill du avsluta abonnemanget eller skriva över det på någon annan behöver du kontakta oss. Är inte bouppteckningen klar kan abonnemanget stå kvar på dödsboet så länge.
Ett dödsbo är dock en juridisk person, således gäller då de Allmänna Avtalsvillkoren för Näringsidkare.
Vill du att fakturabeloppet dras från ditt konto på fakturans förfallodag ansöker du om autogiro. Det gör du via din internetbank (i ansökan väljer du ”Varberg Energimarknad”). Vissa banker kräver betalarnummer, där ska du ange ditt kundnummer. Om du behöver hjälp ber vi dig kontakta supporten för din internetbank.
För ansökan om E-faktura gäller nedan:
Logga in på din internetbank.
Leta upp E-faktura. Oftast hittar du information om E-faktura under samma flik där du betalar dina fakturor.
Sök efter Varberg Energimarknad AB.
Signera genom BankID eller annan elektronisk legitimation. Klart!
Meddela oss gärna via [email protected] om du vill få fakturan skickad till din E-post.
Riverty Sweden AB hanterar alla våra betalningspåminnelser. Du behöver inte göra någonting mer gentemot Varberg Energi om du har betalat fakturan till oss men du bör betala 60 kronor till Riverty (dvs avgiften för betalningspåminnelsen). Du använder då de betalningsuppgifter som finns på talongen från Riverty.
För el är det den mängd energi som använts under de senaste 12 månaderna. För fjärrvärme är det den exakta mängd fjärrvärme kunden använt i sin fastighet under föregående år.
Energiskatt är en statlig skatt som läggs på din elnätsfaktura. Skatten bestäms av riksdagen och justeras årligen.
Om du inte har Varberg Energi som ditt lokala elnätsföretag, dvs endast har elhandelsavtalet hos oss (Varberg Energimarknad), kan utebliven faktura bero på att vi inte fått in korrekt information från ditt lokala elnätsföretag.
Först när vi fått denna information har vi möjlighet att generera en faktura för elhandeln (din förbrukning). Tänk då på att din faktura kan komma att gälla flera månaders förbrukning.
Här kan du läsa vad som händer om en faktura inte betalas i tid.
Steg 1
Har laddboxen en stabil internetanslutning (WiFi/Ethernet)?
Om laddboxen inte ens lyser, kan säkringen ha gått?
Finns det några inställningar för schemaläggning i laddboxleverantörens app? Om ja, radera dessa.
Finns det någon schemaläggning i Varberg Energi-appen? Om ja, säkerställ att du inte laddar utanför den schemalagda tiden. Detta kan vara orsaken till att det inte fungerar.
Finns det någon låsning av laddboxen? Det vill säga, är laddboxen tillgänglig dygnet runt eller bara delvis. Kontrollera att du inte har stängt åtkomsten för laddboxen i antingen laddboxleverantörens app eller i Varberg Energi-appen. I Varberg Energi-appen ska åtkomst vara ”öppen”.
Får du fram en fråga angående RFID-tagg, klicka på åtkomstknappen som du kommer åt genom att klicka dig in på laddboxen i Varberg Energi-appen.
Steg 2
Har du fortfarande problem, kontakta vår kundservice.
Funktionen smartladdning kan du använda för att optimera laddningen utefter de billigaste timspot-priserna.
Du behöver ange vilken bil modell du har, samt vilken batteriprocent den är på när du startar smartladdning.
När smartladdning är aktiverat sätts laddboxen i låst läge och laddar efter smartladdningsinställningarna. För att låsa upp boxen måste smartladdningen avaktiveras.
Det finns idag många olika modeller av lastbalanseringsmoduler till laddboxar. Det sätt som de kopplas upp mot respektive laddboxar varierar och det finns ingen enhetlig standard för detta. Det är därför svårt för oss att garantera att lastbalansering kommer att fungera i kombination med våra flextjänster.
Vi har några exempel på kombinationer av lastbalanseringmodul och laddbox som har fungerat bra med våra tjänster:
Easee laddare: Easee Equalizer
ZapTec laddare: Enegic lastbalanserare
Vi arbetar vidare på lösningar för att kunna erbjuda lastbalansering för fler laddboxar som är kompatibla med vår flextjänst.
Att använda laddstationerna är enkelt. Du behöver en laddsladd som passar till typ 2-uttag. Om din bil har typ 1-uttag finns det övergångar att köpa.
Att ladda på våra stolpar kostar 5 kr/kWh.
Trend är ett av våra avtalsalternativ. Trend är ett bekvämt elavtal för dig som vill följa elprisets utveckling på marknaden, men inte själv vara aktiv. Du sprider riskerna bättre än med ett traditionellt fast elpris och du får ett mer stabilt pris jämfört med ett rörligt elpris.
Rörligt Pris är till för dig som vill att ditt elpris följer prisförändringarna månadsvis på elmarknaden Nord Pool, både upp och ned, och innebär att ditt elpris sätts i efterhand. Det pris du ser på hemsidan är det senast kända priset för Rörligt pris.
Tecknar du dig för ett avtal med fast pris har du full kontroll över vad du betalar per använd kWh och du påverkas inte av prisrörelserna på elmarknaden. Fast pris innebär att du tecknar ett avtal med oss på 1 år eller 3 år.
I god tid innan ditt avtal löper ut får du ett nytt avtalserbjudande från oss.
Om du inte aktivt har valt att ingå avtal om elpris anvisar elnätsföretaget dig till en elhandelsleverantör och du debiteras ett så kallat anvisat pris.
Anvisat pris fungerar på samma sätt som Rörligt pris men med ett högre påslag. Anvisat pris har ingen uppsägningstid.
Om du vill styra din elanvändning till timmar då elpriset är lägre finns möjligheten att välja Dynamiskt pris med timpris. Eftersom efterfrågan på el är större på dagen än på kvällar, nätter och helger så avspeglar det sig även i timpriserna* på Nord Pool (elbörsen) - Nord Pool (nordpoolgroup.com).
Timpriserna är olika beroende på i vilket elområde du har ditt elabonnemang. Nätområden.se (natomraden.se). Avtalet Dynamiskt pris ger dig möjlighet att själv påverka dina elkostnader genom att aktivt styra din elanvändning till lågpristimmar.
Här kan du läsa mer om hur Energiföretagen förklarar elavtal med timmätning.
Vid beställning av Dynamiskt pris kontaktar vi ditt elnätsföretag som då har 3 månader på sig att ställa om din elmätare till att samla in timvärden. Ändring till timmätning är kostnadsfritt. Har du frågor eller vill beställa Dynamiskt pris, kontakta Kundservice.
*Nord Pools timpris är vårt inköpspris. Påslag, kostnader för förnybar el, handelsavgifter, elcertifikat samt moms tillkommer.
Ja, alla mätare i vårt nätområde klarar timavräkning.
När du har installerat solceller kommer dina mätvärden för produktionen av el samlas in och avräknas timme för timme. I de flesta fall ändras även din konsumtion av el till att samlas in och avräknas timme för timme.
Har du vårt elhandelsavtal Rörligt Pris sedan tidigare innebär det att vi fakturerar ett månadsmedelpris.
Är det så att din konsumtion är timavräknad vill vi istället fakturera enligt vårt avtal Dynamiskt Pris som är kopplat till aktuell avräkningsmetod dvs timme för timme. I de fallen behöver du lämna ditt samtycke till att vi ändrar till Dynamiskt Pris.
Är det så att du vill fortsätta med Rörligt Pris dvs ett månadsmedelpris får vi i så fall lämna en begäran till ditt elnätsföretag om ändrad avräkningstyp för konsumtionen tillbaka till månadsavräkning.
Elnätsföretaget har då upp till 3 månader på sig att genomföra ändringen.
På vår hemsida kan du läsa mer om våra övriga avtalsalternativ
Ja, vi kallar detta Dynamiskt pris.
Din produktionsanläggning kommer att komma över till oss per automatik om den om den omfattas av mottagningsplikten.
Skulle din produktionsanläggning mot förmodan inte vara mottagningspliktig behöver du återkomma till oss med Anläggnings-ID samt områdeskod för produktionsanläggningen. När vi har fått uppgifterna från dig kan vi ta över produktionsanläggningen från tidigare elhandelsleverantör (det kan som tidigast ske 14 dagar framåt i tiden).
Generellt gällande negativa priser (minuspriser) gäller att du får betalt för att konsumera el dessa timmar och du får betala om du producerar el dessa timmar.
OBS! Detta kräver ett Dynamiskt Pris (timpris) för konsumtionen medans produktionen alltid är baserad på timpriserna.
Konsumtion: Blir det negativt spotpris (minuspris) får du betalt för att använda el, men du behöver alltid betala elhandelsföretagets påslag.
Tex: Spotpris -50 öre/kWh, påslag 10 öre/kWh = -40 öre/kWh får du totalt sett betalt för den el du använder den timmen.
Produktion: Blir det negativt spotpris (minuspris) får du betala för din överskottsel de timmarna. Har du extra ersättning på 5 öre/kWh får du den ersättningen som vanligt även de timmarna.
Tex: Spotpris -50 öre/kWh, extra ersättning 5 öre/kWh = -45 öre/kWh. Om du puttar ut överskottsel den timmen får du betala 45 öre/kWh.
Notera att påslag varierar månad för månad så 10 öre/kWh är endast angivet som ett exempel.
Nätföretaget måste byta din elmätare för att uttag och inmatning ska registreras korrekt.
Inmatning ska enligt ellagen mätas per timme. Därför måste din elmätare bytas och det är bland annat därför som det är viktigt att du i god tid kontaktar oss.
Mätarbytet är avgiftsfritt.
Den största vinsten får du genom att ersätta inköpt el med egenproducerad el. Då minskar dina kostnader till både din elhandlare och nätföretaget. Du behöver inte betala skatt och moms på den el som används inom din fastighet.
Om du producerar mer el än du för tillfället förbrukar matas elen in på elnätet. Av nätföretaget får du en ersättning för att inmatningen avlastar elnätet - nätnytta.
För att få betalt för själva elenergin måste du ha ett avtal med en elhandlare om försäljning av din överskottsel.
Be oss gärna om hjälp! För bästa möjliga effekt ta hjälp med vindmätning (vindkraft) och/eller gradtal vid uppsättning av solceller (solkraft).
Det är avtalet du tecknar hos oss för att kunna utnyttja våra olika flextjänster för batteri och laddboxar. (Framåt även värmepumpar och solceller.)
Du tecknar samma avtal oavsett resurs och du kopplar sedan upp resurserna i Varberg Energi-appen. Mängd och typ av resurs styr vilken ersättningsnivå du hamnar på antingen Flex Bas eller Flex Plus. Läs mer om våra olika ersättningsnivåer på vår hemsida.
Du kan läsa mer om vår ersättningsmodell och vad den baseras på här:
För att vi ska hålla frekvensen i elnätet på 50 Hertz behövs förmågan att reglera upp eller ned elproduktion eller elkonsumtion. Genom att erbjuda flexibilitet kan nätoperatörer automatiskt styra elanslutna enheter såsom vindkraftverk, laddboxar eller växelriktare till batterier och solpaneler och därmed bidra till balans i elsystemet. Flextjänster är tjänster där du är med och bidrar och stöttar elsystemet. Du tjänar då pengar på att ”vara uppkopplad” och finnas tillgänglig, på så sätt tjänar du flexibilitetsintäkter från ditt elhandelsbolag.
Nätflex är vårt nätverk av flexibla enheter som kan regleras upp eller ned efter behov. Genom att bli en Nätflex-kund hos oss bidrar du till att Svenska kraftnät kan upprätthålla ett stabilt elsystem samtidigt som du tjänar pengar på det.
Nej, du måste inte ha solceller för att installera ett batteri och delta på Flexmarknaden. Dock kan eventuella bidrag för installation påverkas om du inte har solceller.
Som privatperson kan du delta i Nätflex och våra flextjänster oberoende vart du bor i Sverige. För att kunna användavåra flextjänster (privat) behöver du bo i SE3.
Du som kund kommer att betala för den el som köps (laddas in i batteriet) och få betalt för den el som säljs (laddas ur batteriet till nätet) precis som vanligt enligt det elhandelsavtal du har med oss.
Energisystemet kräver konstant balans och rätt mängd el behöver produceras i samma stund som den används. Om det blir obalans kan det leda till exempelvis elavbrott eller skador på elektrisk utrustning.
För framtiden eftersträvar vi en allt större andel förnybar elproduktion, i form av exempelvis vind- och solkraft, som är väderberoende och svårare att planera. Samtidigt vill vi fasa ut fossila bränslen, skaffa elbilar och elektrifiera våra industrier, vilket medför en ökad användning av el. Med en mer oplanerbar produktion och en snabbt ökande energianvändning finns en större risk för obalans i framtidens elnät. Det här behöver vi hantera.
Tillfälliga ökningar eller minskningar av elanvändningen hanteras idag av vattenkraften eller större energianvändare som till exempel industrier, som kan pausa eller tillfälligt sänka sina energikrävande processer för att skapa balans på elnätet.
Nu får alla möjligheten att vara med och skapa ett stabilt energisystem genom våra Flextjänster
Stödtjänster är det samlingsnamn av systemverktyg som Svenska kraftnät kan använda för att upprätthålla ett stabilt elsystem i Sverige. Med tanke på att el behöver produceras och konsumeras i samma del av sekund så behöver Svenska kraftnät antingen reglera produktionen eller konsumtionen när frekvensen avviker från 50 Hertz. På samma sätt behöver Svenska kraftnät även tillföra mer effekt till olika delar av nätet om det uppstår effektbrist. För att lyckas kontrollera parametrar som effekt, frekvens och spänning i vårt elsystem behöver Svenska kraftnät handla upp olika stödtjänster som hjälper dem att bibehålla en så hög driftsäkerhet som möjligt i elsystemet.
Det är den energi som du använder under rådande sekund.
Genom att flytta sin energianvändning från höglasttimmar till låglasttimmar tar du nytta av arbitragefördelar. Ofta nämns begreppet i samband med batterier som kan laddas upp när det är billigt och laddas ut när det är dyrt. Det är ett typiskt sätt att dra nytta av arbitragefördelar.
Du kanske själv vill eller behöver stänga av strömmen i ditt hus eller fritidshus vid något tillfälle. Det kan du enkelt göra själv direkt på elmätaren om du har en Omnipower mätare. Klicka dig fram på mätaren till du ser att det står ”DCON”. Håll inne knappen i cirka 10 sek tills du hör att brytaren slår ifrån. Efter ytterligare några sekunder börjar den undre lampan att lysa fast rött.
När du gör på detta vis kan vi fortsätta ha kontakt med mätaren och inga extra kontroller behöver göras som vi annars gör när vi tappar kontakten med mätare.
När du vill slå till mätaren igen så håller du bara inne knappen tills du hör att brytaren slår till. Efter ytterligare några sekunder kommer lampan slockna.
Se denna guide från Kamstrup på hur man gör:
Om det inte skulle finnas tillräckligt med el alla timmar i alla delar av Sverige uppstår en så kallad effektbrist.
Då kan det bli aktuellt att koppla bort elen för ett begränsat antal under ett par timmar för att förhindra ett större avbrott. För dig som elanvändare är det ungefär som ett vanligt strömavbrott.
Via länken får du information om hur en eventuell frånkoppling går till:
Ja, alla mätare i vårt nätområde klarar timavräkning.
Om det står OmniPower på den har du det. Kan du inte komma åt mätaren får du kontakta oss så får vi undersöka i våra system.
Vår realtidsmätare EL:IN - EL:IN KAM, lastbalanserare, laddboxar eller till exempel ett hembatteri. Den som har programmeringskunskap kan även bygga egna system som tar emot värdena och analyserar dom. Du har både RJ45 och RJ12 uttag att välja på från oss. Läs specifikationerna innan du väljer. Mätaren skickar bara ut data genom modulen. Den kan inte ta emot data och kan inte påverkas av den utrustning du kopplar in. Vi kan endast skicka öppna/stäng signal och har inte mer information.
HAN-porten är kundgränssnittet på elmätaren. Den möjliggör att du som kund kan få ut mätdata. Våra Kamstrupmätare har en tom så kallad HAN-port. I denna port kan man ansluta två olika HAN-moduler, den ena ger dig ett RJ45 uttag och den andra ett RJ12 uttag. Läs specifikationerna innan du väljer.
Du kan bara få ut data från mätaren, inget kan skickas till den. Vi tillhandahåller endast själva uttaget på mätaren. Den utrustning och tillbehör du behöver för att få i gång dina smarta hem-lösningar får du bekosta själv.
Önskar du en mer detaljerad insyn i din energianvändning kanske realtidsmätaren EL:IN kan vara något för dig.
Vi tar endast ett självkostnadspris på 365 kr inkl moms för RJ45 och RJ12 modulerna. SmartMe-modulen kostar 2125 kr inkl moms (med reservation för ändringar). Vi lägger det på din elnätsfaktura så du slipper extra fakturor från oss.
Genom kundgränssnittet, HAN-porten, kan du som kund få ut bland annat ström och spänning per fas samt effekt och energi uppdaterat var tionde sekund. Det är bara våra senaste mätare, OmniPower, som har en HAN-port. På våra andra modeller finns inget kundgränssnitt.
Önskar du en mer detaljerad insyn i din energianvändning kanske realtidsmätaren EL:IN kan vara något för dig.
Läs mer hos Varbergsvind ekonomisk förening om vindandelar eller ring 0340-62 88 00.
På vår hemsida finns våra aktuella gaspriser. Du är välkommen att kontakta oss via mail eller telefon för att teckna ett avtal.
Nej, det går inte. Man blir automatiskt kund hos det bolag som äger gasnätet där man bor.
Ja, man kan själv välja leverantör för sin gas.
Varberg Energi Infra AB utför en platt prisjustering, där alla priskomponenter höjs lika mycket, i detta fall 15 %.
Varberg Energi Infra AB:s prismodeller för Gasnät finns på vår hemsida.
- Varberg Energi Infra AB: 2 procentenheter
- Nordion: 13 procentenheter
Det skrivna gasnätsavtalet gäller tillsammans med tillhörande särskilda avtalsvillkor, som är en bilaga till avtalet. Utöver detta gäller de senast publicerade allmänna avtalsvillkoren, som i dagsläget är Gasnät 2022 K. De allmänna avtalsvillkoren (Gasnät 2022 K) hittar ni på vår hemsida.
Nordion har uppgett att ca 35 % av gasen i deras gasnät var grön gas under kvartal 1, år 2025. Detta kan jämföras med år 2020 då andelen var 25 % och år 2016 då andelen var lägre än 5 %.
Nordion påbörjar en sexårig investeringsplan för att möta kraven i den nya EU-förordningen och kraftfullt öka andelen grön gas i stamnätet. Nordions mål med investeringsplanen är ett stamnät med enbart grön gas.
Om Nordion når detta mål påverkas de inte längre av kraven i EU-förordningen och de kostnader den medför. De räknar då med att sänka sina överföringsavgifter gentemot Varberg Energi Infra AB.
Investeringsplanen innebär bland annat att Nordion utför anslutningar av nya biogasproducenter på stamnätet och skapar en större marknad för grön gas. Framförallt möjliggör Nordion för inhemska, svenska biogasproducenter. På sikt skall svenskproducerad biogas som matas in på stamnätet motsvara den svenska gaskonsumtionen.
Varberg Energi Infra AB använder pengarna för att säkerställa att vi som ledningsinnehavare uppnår kraven i den nya EU-förordningen. Kraven innebär bland annat att vi måste läcksöka hela vårt gasnät. Vi kommer bland annat att bekosta läcksökning med gashund.
Slang för indragning av fiber är gratis hos oss. Du är välkommen att kontakta oss så lägger vi ut slangen för avhämtning.
Via dessa länkar får du en del information:
Här kan du anmäla ditt intresse för anslutning till net@seaside
net@seaside är Varbergs öppna stadsnät där du kan välja bland många digitala tjänster.
Är du osäker på om du kopplat ihop utrustningen rätt? Kontrollera med hjälp av vår installationsanvisning.
Med hjälp av vår felsökning nedan kan du snabbt få information om vad du själv bör kontrollera innan du ringer och felanmäler något till din tjänsteleverantör. Många av problemen kan oftast lösas genom att följa denna enkla checklista.
Steg 1
Kontrollera att all utrustning har ström.
Kontrollera att alla kablar sitter i ordentligt. LAN-lampan för respektive port på bostadsswitchen ska lysa (grön eller orange/gul) om kabeln är inkopplad korrekt, dvs om en enhet som är igång och har kopplats in i port nr 1 så ska LAN-lampa nr 1 lysa.
Starta om den enhet/utrustning som inte fungerar.
Starta om bostadsswitchen genom att dra ur strömsladden ur väggen. Observera att detta påverkar samtliga tjänster du använder via net@seaside.
Om inga lampor lyser på bostadsswitchen, eller om alla lampor blinkar samtidigt, är det sannolikt att strömadaptern/nätdelen har lagt av. Prova att byta till en ny strömadapter, det skall vara 12V DC 1.5A. Om det fortfarande inte fungerar felanmäl till din tjänsteleverantör, se steg 2.
Om WAN-lampan EJ lyser på din bostadsswitch, felanmäl till din tjänsteleverantör, se steg 2.
Testa med en ny nätverkskabel (dvs den kabeln som går mellan aktuell enhet, till exempel routern och din bostadsswitch). Observera att det måste vara kabel av typen kategori 6 (eller högre siffra), detta står på nätverkskabeln.
Testa att koppla krånglande utrustning direkt till bostadsswitchen för att utesluta att det är fel på routern/kabelnätet i bostaden. Detta gör du genom att koppla din dator direkt till bostadsswitchen. Om internet fungerar med datorn direktkopplad till bostadsswitchen, kontakta din tjänsteleverantör för vidare felsökning av övrig utrustning, se steg 2.
Steg 2
Anmäl felet till din tjänsteleverantör du använder dig av. Kontaktuppgifter till respektive tjänsteleverantör hittar du i Tjänsteguiden. Välj vilken tjänst det handlar om så hittar du de olika leverantörerna där.
Steg 3
Vid fel på digital-tv ska du som tittar på digital-tv via net@seaside kontakta din tjänsteleverantör. Har du inte valt tjänsteleverantör/kanalpaket utan endast har Baspaket (SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen, Kunskapskanalen och TV4) ska du kontakta Kalejdo, telefon 0771-19 17 00.
Varberg energi tar ut en nätavgift som vi kallar Net@seaside avgift som följer KPI. Det är en serviceavgift för Varberg Energis underhåll och uppgradering av nätet. Eftersom anslutningen är dyrare än vad du betalar i anslutningsavgift går en del av serviceavgiften även till att finansiera själva anslutningen.
Här kan du läsa mer om hur fiberprocessen fungerar för en privatanslutning.
Varberg Energi har valt att inte använda möjligheten till ROT-avdrag. Detta beror på att Skatteverket inte tillåter schablonavdrag, utan avdragen måste i stället specificeras på de olika uppgifterna kring ett arbete. För oss innebär det att hanteringen av administrationen kring ett ROT-avdrag kostar mer än vad själva ROT-avdraget ger tillbaka.
Skulle vi använda oss av ROT-avdraget skulle det i praktiken innebära att vi då måste höja anslutningsavgiften för att täcka administrationskostnaderna.
Det är endast din egen arbetstid för själva grävningen på din egen tomt som ger dig rätt till skattereduktion.
Här hittar du våra anslutningspriser för net@seaside.
Ja, efter den inledande avtalsperioden (ex 5 år) kan du säga upp din anslutning med 30 dagars uppsägningstid och kommer inte längre ha tillgång till fibernätet. Har du valt att delbetala din anslutningsavgift så slutdebiteras du för kvarstående belopp. Om du önskar aktivera fibern igen betalar du en startavgift på 1500 kr inkl moms.
Hos oss gör vi gratis ledningsutsättning, som beställs via Ledningskollen.
Det är en service för våra kunder och entreprenörer som vill gräva i vårt nätområde.
Fördelen med att beställa via Ledningskollen , är att du får svar från alla ledningsägare som finns i området oavsett vad det är för ledningar.
Du hittar ytterligare information på vår hemsida, gräva nära ledning.
Vi bygger löpande ut och förtätar fjärrvärmenätet. Just nu säljer vi inga nya anslutningar till privatkunder, utom i de områden där vi för tillfället bygger ut och erbjuder anslutning.
Fjärrvärmen använder du när du värmer upp din bostad och ditt tappvarmvatten.
Även om du stänger av uppvärmningen under sommarmånaderna kommer du att få en faktura från oss eftersom du även värmer ditt vatten med fjärrvärmen.
Har du fått en tid för besök av oss som du vill ändra? Det gör du i så fall på din sida på Mina Sidor, länk nedan. Välj sedan länken "Ombokning av tid - Service och mätarbyte" i menyn i vänstermarginalen.
Ett fjärrvärmesystem består av både ledningar och produktionsanläggningar som kostar mycket pengar att bygga, men som har en lång teknisk livslängd. Fjärrvärmeaffären är på så sätt känslig för ränteläge och bränslekostnader.
Vi kommer från och med 1 januari 2025 att höja fjärrvärmepriset i det centrala fjärrvärmenätet med 10%. Prisjusteringen kan variera mellan fastigheter beroende på husens energiprofiler, men våra råd är fortsatt en generell uppmaning att energieffektivisera och framför allt vara återhållsam när det är som kallast ute.
Det är främst ökade kostnader på restvärme och biobränslen från Södra Cell Värö som driver kostnadsökningen.
Prishöjningen på 10% är strax under landets utveckling av fjärrvärmepriser i stort.
Uppsägningstiden för respektive tjänst framgår av avtalsvillkoren.
Ring oss gärna eller skicka ett mejl så hjälper vi dig:
En fjärrvärmecentral håller i ungefär 30 år.
För att läsa mer om hur det funkar följ denna länk: Din kundcentral
Inte omgående. Fjärrvärmesystemet hamnar i självcirkulation och kundernas fjärrvärmecentraler ställer sig med fullt öppna styrventiler så att värme kan växlas mot uppvärmning av fastigheterna. Däremot kommer kunderna inte att få tillräckligt med tappvarmvatten under tiden, men det är ofta nedprioriterat i ett sådant läge.
Vårt fliseldade värmeverk - Flisan af Varberg - finns på Östra Hamnvägen i Varberg. En anläggning som innebär ännu större leveranssäkerhet i vårt fjärrvärmenät.
Vi bygger ständigt ut fjärrvärmenätet i Varberg, men det tar tid att projektera och bygga distributionsledningar.
Ledningarna som grävs ned ska ligga där i upp emot 100 år framåt det är viktigt med noggranna marknadsanalyser för att bedöma hur mycket staden kommer att växa över tid. Dessutom behöver vi givetvis ta hänsyn till hur byggnationen påverkar andra ledningsägare, djur- och växtliv, om det finns förorenade massor eller arkeologiska intressen i den mark som ska grävas i. För att optimera miljö- och samhällsnyttan prioriteras stora fastigheter före små då energianvändningen är högre där. Passerar vi villor så försöker vi att ansluta dem i så stor utsträckning som möjligt.
Just nu säljer vi inga nya anslutningar till privatkunder, utom i de områden där vi för tillfället bygger ut och erbjuder anslutning.
Vår fjärrvärme kommer till största delen från Södra Cell Värö, vilket innebär att vi tar tillvara på restvärmen.
El är en högkvalitativ energibärare som är avgörande för samhällets utveckling och för elektrifieringen. Genom att välja fjärrvärme avlastar vi elnätet, som kan användas till annan samhällsnytta.
Läs mer om skattereduktion på Skatteverkets hemsida
Kalkylen visar i de flesta fall att man har en återbetalningstid på ca 10-15 år. Den beräknade livslängden på solpanelerna är ca 30 år.
En vanlig fördom är att alla som installerar solceller på sina tak har ett stort tekniskt intresse och kunnande. Det kan vi slå hål på direkt. Vår vanligaste kund är en familj med helt varierande intresse och förkunskaper, men med en gemensam önskan att minska sina elkostnader och samtidigt göra något gott för miljön.
Kontakta oss om du har fler frågor på[email protected].
Har du elhandelsavtal för din konsumtion lämnar vi ersättning för din överskottsel. Läs mer om ersättning vid inmatning av el på vår hemsida.
Alla behöver faktiskt inte byta mätare men vi måste göra en besiktning när din installatör är klar med installationen och skickat in färdiganmälan tar vi upp vår process igen. Teknikerna får en arbetsorder på att utföra en besiktning av elinstallationen mot vårt elnät och behöver mätaren bytas ut kommer vi göra det då. Teknikern tar kontakt med dig när det är din tur. Vi besiktigar din anläggning inom fyra veckor.
Observera att du inte får ta din anläggning i drift innan vi gjort vår besiktning.
Vi mäter på alla tre faser in till din fastighet, hela tiden. Både vad du förbrukar från elnätet och vad du levererar ut på elnätet. Din solcellsanläggning levererar i första hand till ditt hus. Behöver inte du elen kommer den levereras ut på vårt elnät. Det är den elen vi mäter och som du kan få betalt för. Behöver du mer el än vad dina solceller producerar kommer du att köpa el från elnätet.
Vi mäter alltså inte vad dina solceller producerar, utan överskottet, det som du inte behövde och som levererades ut på elnätet. Vi mäter inte heller vad ditt hus förbrukar, utan hur mycket du behövde köpa från elnätet när dina solceller inte levererade.
När du har installerat solceller kommer dina mätvärden för produktionen av el samlas in och avräknas timme för timme. I de flesta fall ändras även din konsumtion av el till att samlas in och avräknas timme för timme.
Har du vårt elhandelsavtal Rörligt Pris sedan tidigare innebär det att vi fakturerar ett månadsmedelpris.
Är det så att din konsumtion är timavräknad vill vi istället fakturera enligt vårt avtal Dynamiskt Pris som är kopplat till aktuell avräkningsmetod dvs timme för timme. I de fallen behöver du lämna ditt samtycke till att vi ändrar till Dynamiskt Pris.
Är det så att du vill fortsätta med Rörligt Pris dvs ett månadsmedelpris får vi i så fall lämna en begäran till ditt elnätsföretag om ändrad avräkningstyp för konsumtionen tillbaka till månadsavräkning.
Elnätsföretaget har då upp till 3 månader på sig att genomföra ändringen.
På vår hemsida kan du läsa mer om våra övriga avtalsalternativ samt Dynamiskt Pris.
Din produktionsanläggning kommer att komma över till oss per automatik om den om den omfattas av mottagningsplikten.
Skulle din produktionsanläggning mot förmodan inte vara mottagningspliktig behöver du återkomma till oss med Anläggnings-ID samt områdeskod för produktionsanläggningen. När vi har fått uppgifterna från dig kan vi ta över produktionsanläggningen från tidigare elhandelsleverantör (det kan som tidigast ske 14 dagar framåt i tiden).
Den elhandlare du köper el av har mottagningsplikt för din överproduktion tills du tecknar ett avtal för överskottsproduktionen med en elhandlare. Du kan fritt välja vilket elhandelsföretag som du vill sälja din överskottsel till.
Väljer du inte själv och har en säkringsstorlek på max 100 A kommer det elhandelsföretag du köper el av att ta emot ditt överskottsel. Det måste de göra enligt lag, vilket kallas mottagningsplikt.