Om man inte betalar
Vad händer om en faktura inte betalas i tid? Här kan du läsa om vad som sker, och i vilken ordning, vid utebliven betalning till Varberg Energi.
En obetald faktura leder till merarbete och merkostnader i form av kravhantering, inkassoärenden och avstängning av leveranser.
Du som privatkund har cirka 20 dagar på dig från att Varberg Energi har avsänt fakturan till att betala den och du har fram till fakturans förfallodag på dig att kontakta oss om något är oklart, felaktigt eller om du märker att pengarna inte räcker.
Betalningen ska vara oss tillhanda senast på förfallodagen som finns angiven på fakturan. Detta är enligt gällande avtalsvillkor. Vid utebliven betalning kommer ditt ärende att överlämnas till Riverty som driver ärendet vidare.
Det kan ta upp till tre till fyra dagar från det att du betalat till att vi har pengarna på vårt konto beroende på vilken banktjänst du använder för betalningen. Observera att vi inte har kassafunktion för att ta emot kontant betalning.