Kundservice

Är du kund hos oss eller funderar på att bli? Om du är kund hos oss kan du hantera dina avtal på Mina Sidor och se dina uppkopplade resurser samt elanvändning i vår app.
Har du frågor gällande el-, -energi, -flex eller dina avtal, hör av dig till oss så svarar vi så snabbt vi kan.
Vad behöver du hjälp med?
Vid driftstörningar jobbar vi så fort vi kan för att underlätta för dig som drabbas av störningar i våra olika nät.
Information kommer upp här så fort vi lokaliserat felet och vet hur många som drabbats - det kan ta upp till 15-30 minuter efter avbrottet skett.
Här finner du svar på de vanligaste frågorna kring din faktura. Hur vill du ha din faktura från oss?
I vår användarvänliga app kan du enkelt följa din elanvändning och få bättre kontroll på energikostnaderna. Du kan också se din laddbox, solcellsproduktion (SolarEdge) och andra tjänster som du har hos oss.
Om du bor i Varberg:
Bor du i Varberg så kan du gå in på https://minasidor.varbergenergi.se/ och anmäla din flytt. Du är också välkommen att kontakta vår kundservice, telefonnummer 0340-62 88 11 eller via e-post till [email protected].
Om du bor utanför Varberg:
Om ni ska flytta från er bostad kontaktar ni ert lokala elnätsbolag och anmäler flytten till dem, det går då ett meddelande från nätbolaget till oss att leveransen (elhandeln) ska upphöra det datum som flytten är anmäld till nätbolaget.
Solceller och solcellspaket ger dig möjligheten att göra ett hållbart och långsiktigt val för dig och din familj. Med solceller hemma kan du ta vara på solens strålar och göra din egen el.
Upplever du ett avbrott eller en störning gällande el, gas, fjärrvärme eller fiber i Varberg? Det här behöver du göra!
På Mina Sidor kan du lätt hitta dina fakturor och få överblick över din elanvändning månad för månad - kanske du kan dra ned på din energianvändning? Du kan också göra flyttanmälan, kolla din avtalsform och hitta information om ditt abonnemangs-id och anläggningsnummer med mera.
Med lång erfarenhet har vi elavtal för alla! Du kan snabbt och enkelt få hjälp med att välja det som bäst passar just dig och ditt hem. Läs mer om våra olika avtal (för privatpersoner):
Trend – ett förvaltat avtal
Fast Pris – ett tryggt avtal
Rörligt Pris – följer marknaden
Dynamiskt Pris (f.n. timpris) – aktivt påverka dina elkostnader
Anvisat Pris – tilldelat avtal vid inflyttning
Vanliga frågor
Avgiften för elnätet innehåller en effektavgift 23%, elöverföringsavgift 15%, fast årsavgift 62%.
Gällande elhandeln betalar du för den elen du använder till ett avtalat pris som kan vara fast eller rörligt. Har du inte gjort något val av elavtal så har du ett anvisat elpris men vårt råd är att alltid ha ett avtalat elpris, eftersom anvisningspriset som regel ligger högre.
Om du inte är nöjd så vill vi gärna veta det så vi får en möjlighet att göra vad vi kan för att du ska bli nöjd. Kontakta kundservice med ditt ärende så hjälper vi dig.
Vill du läsa om dina konsumenträttigheter eller hur du går tillväga för att lämna klagomål eller synpunkt ,så kan du följa länkarna för med information.
Om möjligheten finns kan du sänka din fasta elnätsavgift genom att byta till en lägre säkring. Det är bra att prata med en elektriker som kan göra en bedömning om förutsättningarna i just din bostad. Vilken storlek av säkring som är lämplig för din bostad beror på vilken typ av uppvärmning samt hur mycket effektuttag du har för övrigt (ex diskmaskin, tvättmaskin, golvuppvärmning m m). På vår hemsida finner du information om aktuella elnätsavgifter och säkringsabonnemang.
Den rörliga avgiften för både elnät och elhandel påverkas av hur mycket el du använder. Genom att t ex byta till ledbelysning, mer energisnåla apparater, byte till energisnåla fönster mm bidrar du till att minska din elanvändning och därmed får du även lägre rörliga elkostnader.
På elhandelssidan kan du även se till att du har tecknat ett elhandelsavtal så att du inte har ett anvisat elpris.
Om du inte aktivt har valt att ingå avtal om elpris anvisar elnätsföretaget dig till en elhandelsleverantör och du debiteras ett så kallat anvisat pris.
Anvisat pris fungerar på samma sätt som Rörligt pris men med ett högre påslag. Anvisat pris har ingen uppsägningstid.
Ja, vi kallar detta Dynamiskt pris.
Om du bor i Varberg:
Bor du i Varberg så kan du gå in på Mina Sidor och anmäla din flytt.
Om du bor utanför Varberg:
Om ni ska flytta från er bostad kontaktar ni ert lokala elnätsbolag och anmäler flytten till dem, det går då ett meddelande från nätbolaget till oss att leveransen (elhandeln) ska upphöra det datum som flytten är anmäld till nätbolaget.
Med lång erfarenhet av förnybar el har vi elavtal för alla – både rörliga och fasta. Du kan snabbt och enkelt via vår hemsida få hjälp med att välja det som bäst passar just dig och ditt hem.
Behöver du ytterligare hjälp med vilket elhandelsavtal du ska välja är du alltid välkommen att kontakta oss på mejl eller telefon.
Hitta snabbt
Kontakta oss
Mån-fre 09.00-15.00
Vi hjälper dig med fakturafrågor, avtalsfrågor, flytt etc.
Övriga länkar



