Ladda ner Varberg Energi-appen

I vår användarvänliga app kan du enkelt följa din elanvändning och få bättre kontroll på energikostnaderna. Du kan också se din laddbox, solcellsproduktion (SolarEdge) och andra tjänster som du har hos oss.
App i ständig utveckling
Följa din energianvändning av el och fjärrvärme.
Följa dina kostnader för den el du köpt.
Se vilka tjänster du använder från Varberg Energi.
Följa Nord Pools spotpriser på elbörsen.
Följa produktionen från installerade solceller (SolarEdge).
Koppla upp din laddbox och starta smartladdning.
Koppla upp en smart termostat och optimera ditt uppvärmningssystem.
Jämföra din energianvändning och effekttoppar med liknande hushåll för att se om du har potential till förbättring.
Samla flexpoäng genom att köpa el på låglasttimmar istället för höglasttimmar.
Vi erbjuder inte längre support för vår app på äldre versioner av Android-operativsystemet. Detta omfattar specifikt Android version 9 och tidigare. För att säkerställa högsta möjliga säkerhetsnivå och funktionalitet för våra tjänster, rekommenderar vi att du alltid använder den senaste versionen av operativsystemet.
Om du är osäker på vilken Android-version du har, kan du enkelt kontrollera detta genom att gå till telefonens inställningar och vidare till "om telefon" eller "allmänt", där du vanligtvis hittar vilken android-version du har.
Vi vill även uppmärksamma dig om att vi inte längre kan erbjuda stöd för nyare Huawei-enheter som saknar stöd för Google-tjänster. För att kunna fortsätta använda våra tjänster, rekommenderar vi att du uppdaterar till en enhet som är kompatibel.
Ett helhetsperspektiv över din energianvändning
- Se spotpris och anpassa din elanvändning
- Få koll på din energianvändning
- Lägg till resurser och få full överblick

Vanliga frågor
I nuläget integrerar vår app endast med växelriktaren Solar Edge, har du en annan växelriktare kommer du inte att se den el du själv förbrukar.
Ytterligare information:
Det du ser i appen när du inte har en Solar Edge växelriktare är den el som säljs ut på nätet då detta passerar elmätaren. (Kan vara en fördröjning på upp till 48h beroende på vilket elnät du bor i.) Vid fördröjningar gällande information om såld el kan detta bero på att du inte är i vårt elnät och att vi då måste invänta information från din nätägaren om hur mycket el du sålt. För dig med en annan växelriktare än Solar Edge så kan du se din produktion på Mina Sidor.
Vi jobbar med att kunna erbjuda fler fabrikat av växelriktare.
Det gör du enkelt via appen. Välj "lägg till resurs" längst ner i appen och se vilka laddboxar som är godkända. Välj sedan vilken laddbox du har och följ instruktionerna.
Om du tillhör ett annat elnät än Varberg Energi så behöver du ett timavräknat elhandelsavtal, det vi kallar "Dynamiskt Pris" för att kunna se din elanvändning. Då kommer vi att få in värden löpande från ditt elnät. Har du ett annat elhandelsavtal t.ex. trend, fast eller rörligt kan du endast se det månadsvis.
Under inställningar kan du bjuda in en anhörig i appen.
Det beror på vem som är skriven på avtalet, är du inte skriven på avtalet men bor i samma hushåll kan den som är skriven på avtalet lägga till dig i appen. Det gör du under inställningar i appen.
Nej, du måste logga in via bankID. Har du skyddad identitet så kan du få tillgång till ett användarnamn och lösen genom att kontakta vår kundservice.
Om du är ny kund hos oss så går det inte att se någon estimerad elkostnad förrän vi har fått in tillräckligt med data över din elanvändning, efter en månad brukar detta fungera och du kan då avläsa ett estimat över innevarande månad.
Prognosvärdet under kostnader i appen utgörs av en summering av de tjänster du som kund har hos oss på Varberg Energi. Prognostiserade kostnader för elanvändning beräknas på olika sätt beroende på vilket elhandelsavtal och vilken avläsningsmetod som används.
Mer djupgående information om "Prognos elanvändning" i Varberg Energi-appen
Värdena för elanvändning hämtas runt klockan 07:00 samt vid lunch för föregående dag. För kunder med timavtal använder vi elanvändning per timme, kunder i vårt elnät som vi får dygnsvärden från använder vi dessa och för kunder som har månadsavläsning använder vi i stället beräknad årsförbrukning (BÅF).
Avläsningsmetod tim- eller dygnsavläsning:
De fem första dagarna i månaden räknar vi med de fem senaste dagarnas användning, delar med fem och multiplicerar med antal dagar i månaden.
Exempel: Den första april tar vi användning mellan den 27/3 - 31/3, delar med fem och multiplicerar med 30.
Efter dag sex i månaden så räknar vi med verklig användning fram till gårdagen. Till detta läggs summan av elanvändning för förflutna dagar i månaden som delas med antal förflutna dagar och multiplicerar detta värde med antalet kvarvarande dagar.
Exempel: Den åttonde april tar vi verklig användning mellan den 1/4 - 7/4 plus användning 1/4 - 7/4 genom sju gånger 23 (kvarvarande dagar i månaden).
Avläsningsmetod månadsavläsning:
För kunder med årsförbrukning under 7000 kWh använder vi en rak kurva (1/12=8,33%) gånger kundens BÅF (Beräknad årsförbrukning). För kunder med årsförbrukning över 7000 kWh använder vi kurvan jan=14%, feb=13%, mar=12%, apr=10%, maj=5%, jun=3%, jul=4%, aug=3%, sep=4%, okt=8%, nov=11% och dec=13% gånger kundens beräknade årsförbrukning.
Om smartladdning inte fungerar så kan det vara ett driftfel hos oss eller din laddbox-leverantör.
Om du har problem med att ladda din elbil kan du i de allra flesta fall tillfälligt frigöra din koppling med vår app. Här finns en snabb instruktion om detta för ett flertal laddboxar;
Easee: Easee appen ⭢ inställningar för anläggningen ⭢ operatör ⭢ Ändra till Easee igen.
Zaptec: Zaptec portalen ⭢ Installationer ⭢ klicka på anläggningen ⭢ inställningar ⭢ autentisering ⭢ OCPP 1.6J ⭢ Ta bort länken mot oss.
Wallbox: Wallbox appen ⭢ Välj laddaren ⭢ Inställningar uppe i högra hörnet ⭢ Skrolla till OCPP inställningar ⭢ Avaktivera OCPP längst upp på "slider knappen".
Ctek: Gå in i Cteken med kabel från datorn och ändra.
ChargeAmps: Ta kontakt med ChargeAmps support och be dem att koppla över till ChargeAmps igen.
Vi erbjuder inte längre support för vår app på äldre versioner av Android-operativsystemet. Detta omfattar specifikt Android version 9 och tidigare. För att säkerställa högsta möjliga säkerhetsnivå och funktionalitet för våra tjänster, rekommenderar vi att du alltid använder den senaste versionen av operativsystemet.
Om du är osäker på vilken Android-version du har, kan du enkelt kontrollera detta genom att gå till telefonens inställningar och vidare till "om telefon" eller "allmänt", där du vanligtvis hittar vilken android-version du har.
Vi vill även uppmärksamma dig om att vi inte längre kan erbjuda stöd för nyare Huawei-enheter som saknar stöd för Google-tjänster. För att kunna fortsätta använda våra tjänster, rekommenderar vi att du uppdaterar till en enhet som är kompatibel.