Frågor och svar Företag
Här finns svar på de vanligaste frågorna som ställs till oss. Scrolla nedåt till det avsnitt som är aktuellt för dig.
Här finns svar på de vanligaste frågorna som ställs till oss. Scrolla nedåt till det avsnitt som är aktuellt för dig.
Balansansvaret går ut på att man är ekonomiskt ansvarig för de obalanser som uppstår när produktionens och konsumtionens köp- och säljkontrakt inte går ihop under aktuell avräkningsperiod (just nu varje timme).
Du kan välja mellan följande:
Trend – ett förvaltat avtal
Fast Pris – ett tryggt avtal
Mix - förutsägbarhet med begränsad risk
Rörligt Pris – följer marknaden
Dynamiskt Pris (timpris) – aktivt påverka era elkostnader
Anvisat Pris – tilldelat avtal vid inflyttning
Portföljförvaltning - sprider riskerna
Om du har en elanvändning över 150 000 kWh så kontaktar du oss via formuläret så hör vi av oss med information och rådgivning gällande ditt elavtal.
Med ett batteri kan ni till exempel nyttja er solel bättre, eller ladda batteriet direkt från elnätet. Den lagrade energin kan ni nyttja vid tillfällen då ni har höga effekttoppar eller sälja när elen är dyr (load shifting).
Installerar du redan idag laddboxar, batterier, solceller eller andra energilösningar? Vill du även kunna erbjuda dina kunder våra olika flextjänster för att skräddarsy den bästa tänkbara energilösningen?
Bra! Vi söker dig som har installationsbolag i Sverige och vill bli vår partner för att installera något av ovanstående någonstans i Sverige. Ansök via formuläret så hör vi av oss.
Om ni till exempel har ett batteri på >100kW kan du koppla upp detta var du än befinner dig i landet. Integrationstiden kan dock variera beroende på vilket elområde du tillhör. I dagsläget kan vi enbart erbjuda tjänsten för batterier <100kW i elområde 3 och 4.
Ett flexavtal är ett avtal som ni som företag kan teckna hos oss om du har batterier, solceller eller laddboxar.
Ta kontakt med någon av våra säljare eller skicka ett mejl till [email protected] eller ring oss på 0340-62 88 12.
Varberg Energi äger den större delen av den offentliga belysningsanläggningen och levererar ljus till allmänheten. Vi ansvarar bland annat för offentlig belysning till gator, torg, vissa parkeringsplatser, lekplatser samt motionsslingor i hela Varbergs kommun.
Att få tillstånd att bygga en vindkraftspark är en lång process. Man behöver utreda om platsen är lämplig för vindkraft utifrån många olika synvinklar och ta del av olika intressenters synpunkter. Så här går det till att få tillstånd att bygga en vindkraftspark.
1. Samråd med myndigheter
Här beskriver vi projektets omfattning bl a var vi vill bygga vindkraftsparken och hur många vindkraftverk det kan vara. Om Länsstyrelsen och kommunen vill kan de begära ytterligare utredningar.
2. Samråd med allmänhet
Här bjuder vi in allmänheten och närboende för att visa hur en etablering kan komma att se ut. Tanken med detta är att få in synpunkter, och att ge alla en chans att titta och ställa frågor. Vi sammanställer sedan alla synpunkter i en samrådsredogörelse och inkluderar den i vår tillståndsansökan
3. Ansökan och miljökonsekvensbeskrivning till Länsstyrelsen
Här lämnar vi in vår tillståndsansökan och MBK - Miljökonsekvensbeskrivning till Länsstyrelsen.
4. Eventuell komplettering
Länsstyrelsen tar del av vår tillståndsansökan. De skickar sedan denna ansökan till berörda kommuner och myndigheter/organisationer, som får ge sina synpunkter. Saknar de något i ansökan får vi komplettera den.
5. Kungörelse
När Länsstyrelsen anser att de fått in det material de behöver går de ut med en kungörelse där ansökan presenteras för allmänheten.
6. Yttrande
Här har allmänheten möjlighet att tycka till ännu en gång. Vi får möjligheten att bemöta synpunkterna och skicka våra svar till Länsstyrelsen.
7. Beslut om eventuella tillstånd
Här bestämmer Länsstyrelsen om vi får tillstånd eller ej och talar om de villkor som gäller. Även kommunen måste ge sitt godkännande.
8. Eventuell byggstart
Nu kan vi börja bygga vindkraftparken.
Det finns flera anledningar till att det satsas på vindkraft just nu. En grundläggande anledning är att vinden är en förnybar resurs och att vindkraft inte ger några miljöfarliga utsläpp eller restprodukter. Att satsa på ny förnybar energi är också ett sätt att öka försörjningstryggheten och minska sårbarheten i energisystemet. Förutsättningarna för vindkraft i Sverige är dessutom goda. Vårt land ligger inom det så kallade västvindbältet, med en högre genomsnittlig vindhastighet än många andra länder.
Sveriges energipolitik syftar till att underlätta omställningen till ett ekologiskt hållbart samhälle genom att effektivisera elanvändningen, underlätta övergången till förnybara energislag och se till att den elproduktionsteknik som används är miljömässigt acceptabel. Regeringen har sagt att 2020 ska 50 procent av all energi som förbrukas i Sverige komma från förnybara källor. Idag kommer cirka 40 procent av Sveriges energiproduktion från förnybara källor.
Vindkraft anses vara det förnybara energislaget med störst potential, både i Sverige och internationellt. Satsning på mer vindkraft bidrar också till att minska utsläppen av koldioxid, något som Sverige och övriga EU-länder åtagit sig att göra för att bromsa den pågående klimatförändringen.
Även om vår nuvarande elenergiproduktion är nästintill fri från koldioxidutsläpp är behovet av el större än vår egen produktion, vilket gör att vi måste importera så kallad marginalel från dansk, tysk och finsk kolkondens. Genom att öka vår förnybara och koldioxidfria elproduktion kan vi minska utsläppen i dessa länder.
Källor: Regeringen, Energimyndigheten, Svensk Energi, Svensk Vindenergi, Vattenfall
Många olika parametrar påverkar värdet på en fastighet och det är svårt att säga exakt vad variationer i pris kan bero på. I Sverige har det gjorts en större undersökning av vindkraftsetableringars effekt på fastighetspriset. Studien finansierades av Svensk Vindenergi men genomfördes av den oberoende parten ÅF Konsult.
I studien analyserades 42 000 småhusförsäljningar inom fem kilometer från 120 nya vindkraftsanläggningar mellan åren 2001 och 2007. Försäljningarna jämfördes med andra småhusförsäljningar i omgivande referensområden. Enligt ÅFs analys steg priset på småhus inom fem kilometer från vindkraftverk i genomsnitt drygt 30 procent mer än riksgenomsnittet. I avståndsintervallet en till tre kilometer visade så kallade regressionsanalyser däremot vissa negativa effekter på prisutvecklingen. En jämförelse av prisnivåerna mer än tre år före det att vindkraftsanläggningen togs i drift visade dock samma mönster, och de lägre priserna i närområdet kan därmed bero på andra orsaker.
Sammanfattningsvis kan sägas att det i denna studie inte gick att fastställa något entydigt samband mellan vindkraftsetableringar och prisutvecklingen på närliggande fastigheter. Det fanns heller inga indikationer på att omsättningen av fastigheter ökar eller minskar för att det planeras eller byggs vindkraftverk i närheten.
Det aerodynamiskt svischande ljudet från vingarna är det mest framträdande ljudet från moderna vindkraftverk. Det finns inget som tyder på att ljud från vindkraftverk är skadliga för människor. Risken är att närboende upplever ljudet som störande. Det finns regler om vilka ljudnivåer som är tillåtna vid bebyggelse. När myndigheterna ger tillstånd till nya vindkraftverk får ljudet som praxis vara maximalt 40 dB(A) vid bostadshus. Riktvärdet anges i ”Externt industribuller- allmänna råd (SNV RR 1978:5 rev.1983)” från Naturvårdsverket och gäller ljud från industrietableringar vid bostadshus nattetid. För att säkerställa att 40 dB(A) inte överstigs vid närliggande bostäder beräknas ljudet med Naturvårdsverkets rekommenderade metod ”Ljud från landbaserade vindkraftverk” och dataprogrammet WindPRO. Beräkningarna utgår från värsta tänkbara scenario, bland annat antar man att det alltid blåser mot bostaden, verken låter som mest och ingen hänsyn tas till maskerande ljud som lövprassel och vägtrafik. Skulle beräkningen visa att något hus får en för hög ljudnivå justeras placeringarna av vindkraftverken och nya beräkningar görs. Det går också att begränsa ljudet genom att reglera verkens produktion.
Mer information finns bland annat på Naturvårdsverkets, Energimyndighetens och Boverkets hemsidor. Några rapporter som belyser ämnet är ”Ljud från vindkraftverk – koncept 2010” och ”Människors upplevelser av ljud från vindkraftverk”, från 2009.
De rörliga skuggor från vindkraftverkens vingar som uppstår när solen skiner kan upplevas som störande av närboende. Hur mycket rörliga skuggor som faller på en specifik plats är relaterat till antal soltimmar, närhet, solvinkel, tidpunkt på dagen och väderstreck. När myndigheterna ger tillstånd till nya vindkraftverk kräver de normalt att det förväntade värdet för rörlig skugga vid till exempel bostadshus inte får överstiga totalt åtta timmar per år. Det går att beräkna skuggtiden med hjälp av datorprogrammet WindPRO som redovisar två olika värden - ett ”värsta fall” och ett ”förväntat värde”. Det värsta fallet innebär att man antar att solen alltid skiner, från soluppgång till solnedgång, och att vindkraftverken alltid producerar elenergi samt att vindkraftverkets rotor alltid står vinkelrätt mot skuggmottagaren. Förväntat värde innebär att hänsyn tas till drifttid för verket samt antalet soltimmar (solstatistik) för området. I första hand försöker man alltid placera vindkraftverken så det inte ska kunna uppstå problem med störande skuggor. I andra hand kan vindkraftverken utrustas med styrautomatik som stänger av verken när det finns risk att störande skuggor uppstår.
Mer information finns bland annat på Naturvårdsverkets hemsida – Ljud och skuggor, i rapporten ”Nu vet vi det här” och i Boverkets ”Vindkraftshandboken - Planering och prövning av vindkraft i på land och i kustnära områden” från 2008.
En sammanställning av genomförda studier i Nordamerika och Europa visar att vindkraft i dagsläget inte utgör ett hot mot fågelbestånden om man ser till den större skalan. På lokal nivå kan däremot vindkraftverk ha en negativ effekt på vissa arter av fåglar. Risk att fåglar krockar med vindkraftverk och dör är generellt låg. Fåglar kolliderar med andra mänskliga företeelser som till exempel tåg, bilar, broar och master i mycket större omfattning än med vindkraftverk. Fåglar ser betydligt fler färger än människor och en svensk studie har visat att fåglar ser vindkraftverk bättre och på längre avstånd än människor. Den vita färg som vindkraftverken har idag visade sig vara optimal ur synbarhetssynpunkt. Detta stämmer bra med resultat från andra studier som visat att huvuddelen av alla fåglar väjer för vindkraftverk i god tid, även på natten. Vissa fågelarter löper dock större risk än andra att kollidera med vindkraftverk, till exempel stora rovfåglar och måsar som är mycket goda flygare och därför inte är rädda för att flyga nära byggnader. Andra risker är att boplatser störs eller förstörs och att barriäreffekter uppstår där vindkraftparker byggs. Det är därför viktigt att undersöka förekomsten av fåglar och deras rörelsemönster inom områden där det planeras för vindkraft.
Informationen kommer bland annat från Martin Green, forskare vid Lunds Universitet, och från Naturvårdsverkets rapport 5764 ”Havsbaserad vindenergi ur ett fågelperspektiv – kraftverkens synlighet för fågelögat”. Mer information finns på Naturvårdsverkets hemsida.
Den nya prismodellen gäller för dig som har säkringsabonnemang 16 A-200 A och är ett resultat av det krav som Energimarknadsinspektionen har ställt på svenska elnätsbolag där en effektkomponent ska införas i prismodellen innan år 2027.
Du kan kontakta oss direkt via formuläret.
Först behöver ni som fastighetsägare skriva ett fastighetsägaravtal för att vi skall komma och blåsa in fiber i fastigheten sedan behöver hyresgästerna teckna ett nyttjareavtal för att de skall kunna köpa tjänster i nätet som ex internet hos vår tjänsteleverantörer.
Då behöver ni som hyresgäst teckna ett nyttjareavtal även ifall där redan finns en switch i lokalen.
Ja, har du en gasledning till din fastighet kan du köpa din gas från Varberg Energi var du än har din verksamhet i Sverige. Önskar du offert på ett gaspris kan du kontakta oss direkt.
Varberg Energi Infra AB utför en platt prisjustering, där alla priskomponenter höjs lika mycket, i detta fall 15 %.
Varberg Energi Infra AB:s prismodeller för Gasnät finns på vår hemsida.
- Varberg Energi Infra AB: 2 procentenheter
- Nordion: 13 procentenheter
Det skrivna gasnätsavtalet gäller tillsammans med tillhörande särskilda avtalsvillkor, som är en bilaga till avtalet. Utöver detta gäller de senast publicerade allmänna avtalsvillkoren, som i dagsläget är Gasnät 2022 N.
De allmänna avtalsvillkoren (Gasnät 2022 N) hittar ni här: Avtalsvillkor gasnät
Nordion har uppgett att ca 35 % av gasen i deras gasnät var grön gas under kvartal 1, år 2025. Detta kan jämföras med år 2020 då andelen var 25 % och år 2016 då andelen var lägre än 5 %.
Nordion påbörjar en sexårig investeringsplan för att möta kraven i den nya EU-förordningen och kraftfullt öka andelen grön gas i stamnätet. Nordions mål med investeringsplanen är ett stamnät med enbart grön gas.
Om Nordion når detta mål påverkas de inte längre av kraven i EU-förordningen och de kostnader den medför. De räknar då med att sänka sina överföringsavgifter gentemot Varberg Energi Infra AB.
Investeringsplanen innebär bland annat att Nordion utför anslutningar av nya biogasproducenter på stamnätet och skapar en större marknad för grön gas. Framförallt möjliggör Nordion för inhemska, svenska biogasproducenter. På sikt skall svenskproducerad biogas som matas in på stamnätet motsvara den svenska gaskonsumtionen.
EU-förordningen, Förordning (EU) 2024/1787, ställer krav på ledningsinnehavare av gasnät som innehåller fossil metangas. Det svenska stamnätet, som ägs av Nordion, och Varberg Energi Infra AB:s gasnät, innehåller till viss del fossil metangas.
Även om ni som Gashandelskund hos Varberg Energimarknad AB, eller en annan aktör, enbart köper 100 % grön Biogas, så gör ni det från ett gasnät som även innehåller fossil metangas.
Så länge våra gasnät innehåller en andel fossil metangas drabbas vi av kostnader som den nya EU-förordningen medför.
Varberg Energi Infra AB publicerar prisprognoser på Varberg Energis hemsida. Prognoserna uppdateras årligen under november – december och innefattar de tre kommande åren efter aviserad prismodell.
Våra prisprognoser följer Nordions investeringsplan. Nordions plan innebär ökade överföringsavgifter gentemot Varberg Energi Infra AB under perioden år 2027 – 2030, följt av en väsentlig sänkning av överföringsavgifterna runt år 2031. Detta om Nordion når sitt mål med 100 % grön gas i stamnätet.
Nordion har överlämnat följande prognos för överföringsavgifterna gentemot Varberg Energi Infra AB:

Ja, gas är en bra energibärare inte bara för uppvärmning och tappvarmvatten, utan även för industriprocesser, fordon, kök och restaurang, terrassvärmare etc.
Genom att vara gasnätskund hos Varberg Energi Infra AB bidrar du till att avlasta elnätet, så att elen kan användas till annat.
Om du som Gashandelskund hos Varberg Energimarknad AB, eller en annan aktör, enbart köper grön Biogas, bidrar du till att reducera koldioxidutsläppen ytterligare och värnar om vår miljö.
Nordions mål med investeringsplanen är ett stamnät med 100 % grön gas. Genom att vara Gasnätskund hos Varberg Energi Infra AB bidrar du aktivt till att detta mål uppnås.
Det är Energimarknadsinspektionen i form av tillsynsmyndighet som granskar prismodellerna för gasnät till konsumenter.
Företag som är ledningsinnehavare av gasnät med fossil metangas har behövt sätta sig in i de nya kraven och hur de skall uppnås. Först under andra halvan av år 2025 har Varberg Energi Infra AB fått vetskap kring omfattningen av Nordions investeringsplan samt våra egna kostnader för att uppnå kraven i den nya EUförordningen.
Vår nödvändiga prisjustering för att täcka dessa kostnader kan därför göras först vid årsskiftet till år 2026.
För att se var fjärrvärmen finns utbyggd eller planerad, se vår Utbyggnadsplan på Varbergskartan; https://karta.varberg.se/
Under Kartinnehåll – Trafik & Infrastruktur – Infrastruktur – VEAB Utbyggnadsplan finner ni vår utbyggnadsplan i kartformat. Genom att markera Befintligt fjärrvärmenät ser ni utsträckningen av fjärrvärmenätet idag. Om er fastighet befinner sig inom detta område är ni välkomna att kontakta Varberg Energis fjärrvärmeförsäljning för att öppna ett anslutningsärende.
Kontaktuppgifter finns på vår hemsida:
Det är hur mycket gas ni använder årligen (överförd volym) som avgör hur era gasnätskostnader faller ut. På prismodellen kan ni se hur gasnätskostnaderna beräknas. Om ni använder gas för uppvärmning och tappvarmvatten kan vanliga energieffektiviseringsåtgärder hjälpa till för att sänka den mängd gas ni köper över ett år. Exempel på sådana åtgärder kan vara:
- Tilläggsisolering
- Översyn av lufttäthet vid fönster, dörrar och portar
- Injustering av värmesystem
- Service eller utbyte av luftbehandlingsaggregat med värmeåtervinning
- Översyn av Styr- och Reglersystem som styr innertemperaturer och luftflöden.
Om ni använder gas för restaurangkök, terrassvärmare etc. kan ni rådfråga er leverantör av köksutrustning om huruvida er gasanvändning kan minska genom åtgärder eller styrning av utrustningen.
Om ni använder gas inom processer kan ni rådfråga er leverantör av processutrusning och er egen organisation om huruvida processerna kan effektiviseras för att minska användningen av gas.
Den abonnerade effekten kan aldrig bli större än er installerade effekt. Om ni utför ombyggnationer av er kundanläggning eller ställer av utrustning som använder gasnätet som ni ej längre har bruk för är det viktigt att ni först kontaktar Varberg Energi Infra AB för att göra en föranmälan och rapportera in en lägre installerad effekt.
Nej, om inte annat står skrivet i avtalet och de särskilda avtalsvillkoren finns det ingen möjlighet att överklaga prisförändringen.
Nej, gasnätskunder som faller in under kundkategori Flerbostadshus, Företag och Större fastigheter ligger samtliga under en och samma prismodell, det går alltså inte att byta.
Samma gäller gasnätskunder som faller in under kategorin småhus , där går inte heller att byta prismodell till flerbostadshus, företag och större fastigheter-kategorin.
Installatören skickar in en föranmälan till oss på Installatörswebben tillsammans med en kopia av din nybyggnadskarta, med fasadmätarskåpets placering inritad. Anmälan om permanent servisledning skall vara oss tillhanda senast sex månader innan önskad tillkopplingsdag (detta gäller inom planlagt område, utanför planlagt område bör du skicka in ärendet minst tolv månader innan). Har du frågor är du välkommen att kontakta oss måndag-fredag kl 8-10 på telefon 0340-62 88 23.
Under uppförandet av din villa behöver du oftast byggström, som din elektriker beställer och ansvarar för. Byggströmsanmälan görs på samma ställe som den permanenta anläggningen, dvs via Installatörswebben.
Kom ihåg att kontakta Kundservice på telefon 0340-62 88 11 om du vill teckna ett elavtal även för din byggström.
Fjärrvärme:
Du skall se till att du har en planritning och en tomtkarta som du skickar till oss tillsammans med din installatörs föranmälan. Det är viktigt att vi får in dina papper i tid så att vi kan ansluta dig till fjärrvärme i god tid tills du skall bygga.
Kontakta oss på telefonnummer 0340-62 88 12 för att se hur planerna för fjärrvärme ser ut i ditt område.
Fiber och bredband:
För att få tillgång till net@seaside kontaktar du först vår avdelning för Bredband försäljning på e-post [email protected] för att kontrollera möjligheten för dig att få net@seaside levererat till din villa.
Vill du avsluta abonnemanget eller skriva över det på någon annan behöver du kontakta oss. Är inte bouppteckningen klar kan abonnemanget stå kvar på dödsboet så länge.
Ett dödsbo är dock en juridisk person, således gäller då de Allmänna Avtalsvillkoren för Näringsidkare.
Vill du att fakturabeloppet dras från ditt konto på fakturans förfallodag ansöker du om autogiro. Det gör du via din internetbank (i ansökan väljer du ”Varberg Energimarknad”). Vissa banker kräver betalarnummer, där ska du ange ditt kundnummer. Om du behöver hjälp ber vi dig kontakta supporten för din internetbank.
För ansökan om E-faktura gäller nedan:
Logga in på din internetbank.
Leta upp E-faktura. Oftast hittar du information om E-faktura under samma flik där du betalar dina fakturor.
Sök efter Varberg Energimarknad AB.
Signera genom BankID eller annan elektronisk legitimation. Klart!
Meddela oss gärna via [email protected] om du vill få fakturan skickad till din E-post.
Riverty Sweden AB hanterar alla våra betalningspåminnelser. Du behöver inte göra någonting mer gentemot Varberg Energi om du har betalat fakturan till oss men du bör betala 60 kronor till Riverty (dvs avgiften för betalningspåminnelsen). Du använder då de betalningsuppgifter som finns på talongen från Riverty.
För el är det den mängd energi som använts under de senaste 12 månaderna. För fjärrvärme är det den exakta mängd fjärrvärme kunden använt i sin fastighet under föregående år.
Energiskatt är en statlig skatt som läggs på din elnätsfaktura. Skatten bestäms av riksdagen och justeras årligen.
Om du inte har Varberg Energi som ditt lokala elnätsföretag, dvs endast har elhandelsavtalet hos oss (Varberg Energimarknad), kan utebliven faktura bero på att vi inte fått in korrekt information från ditt lokala elnätsföretag.
Först när vi fått denna information har vi möjlighet att generera en faktura för elhandeln (din förbrukning). Tänk då på att din faktura kan komma att gälla flera månaders förbrukning.
Här kan du läsa vad som händer om en faktura inte betalas i tid.
Vi har som policy att ge 1 (ett) anstånd per rullande 12 månaders period. Det innebär att du kan betala en del av fakturan redan nu och resten av beloppet vid det nya förfallodatumet. Viktigt att tänka på är att det då kommer att bli ”dubbla” betalningar nästkommande månad (eftersom vi inte kan ge ytterligare anstånd inom de kommande 12 månaderna).
Vi vill också tipsa om Konsumentverkets vägledning Hallå Konsument som har en bra informationssida om vad du kan göra om du inte skulle ha möjlighet att betala dina räkningar. De rekommenderar bland annat att i första hand prioritera hyra, el och hemförsäkring.
Om din faktura är under 90kr kommer beloppet att överföras till nästkommande faktura.
Om du inte är nöjd så vill vi gärna veta det så vi får en möjlighet att göra vad vi kan för att du ska bli nöjd. Kontakta kundservice med ditt ärende så hjälper vi dig.
Vill du läsa om dina konsumenträttigheter eller hur du går tillväga för att lämna klagomål eller synpunkt ,så kan du följa länkarna för med information.