Bredband och fiber för privatpersoner
Vi erbjuder bredband och fiber till dig inom vårt stadsnät. Vill du ansluta dig till vårt stadsnät net@seaside?
Här kan du läsa mer om hur vi kan hjälpa dig med din fiberanslutning och om vårt stadsnät net@seaside. Du kan välja att teckna ett trygghetsavtal.
Vanliga frågor
net@seaside är Varbergs öppna stadsnät där du kan välja bland många digitala tjänster.
Här hittar du våra anslutningspriser för net@seaside.
Här kan du läsa mer om hur fiberprocessen fungerar för en privatanslutning.
Är du osäker på om du kopplat ihop utrustningen rätt? Kontrollera med hjälp av vår installationsanvisning.
Med hjälp av vår felsökning nedan kan du snabbt få information om vad du själv bör kontrollera innan du ringer och felanmäler något till din tjänsteleverantör. Många av problemen kan oftast lösas genom att följa denna enkla checklista.
Steg 1
Kontrollera att all utrustning har ström.
Kontrollera att alla kablar sitter i ordentligt. LAN-lampan för respektive port på bostadsswitchen ska lysa (grön eller orange/gul) om kabeln är inkopplad korrekt, dvs om en enhet som är igång och har kopplats in i port nr 1 så ska LAN-lampa nr 1 lysa.
Starta om den enhet/utrustning som inte fungerar.
Starta om bostadsswitchen genom att dra ur strömsladden ur väggen. Observera att detta påverkar samtliga tjänster du använder via net@seaside.
Om inga lampor lyser på bostadsswitchen, eller om alla lampor blinkar samtidigt, är det sannolikt att strömadaptern/nätdelen har lagt av. Prova att byta till en ny strömadapter, det skall vara 12V DC 1.5A. Om det fortfarande inte fungerar felanmäl till din tjänsteleverantör, se steg 2.
Om WAN-lampan EJ lyser på din bostadsswitch, felanmäl till din tjänsteleverantör, se steg 2.
Testa med en ny nätverkskabel (dvs den kabeln som går mellan aktuell enhet, till exempel routern och din bostadsswitch). Observera att det måste vara kabel av typen kategori 6 (eller högre siffra), detta står på nätverkskabeln.
Testa att koppla krånglande utrustning direkt till bostadsswitchen för att utesluta att det är fel på routern/kabelnätet i bostaden. Detta gör du genom att koppla din dator direkt till bostadsswitchen. Om internet fungerar med datorn direktkopplad till bostadsswitchen, kontakta din tjänsteleverantör för vidare felsökning av övrig utrustning, se steg 2.
Steg 2
Anmäl felet till din tjänsteleverantör du använder dig av. Kontaktuppgifter till respektive tjänsteleverantör hittar du i Tjänsteguiden. Välj vilken tjänst det handlar om så hittar du de olika leverantörerna där.
Steg 3
Vid fel på digital-tv ska du som tittar på digital-tv via net@seaside kontakta din tjänsteleverantör. Har du inte valt tjänsteleverantör/kanalpaket utan endast har Baspaket (SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen, Kunskapskanalen och TV4) ska du kontakta Kalejdo, telefon 0771-19 17 00.
Bor du i, eller ska flytta till en lägenhet, så är det din fastighetsägare som vi har avtal med. Du behöver bara ha ett avtal direkt med oss om du bor i en villa.
Fakturan för din nyanslutning kommer att skickas efter utfört arbete.
För att komma till vår Tjänsteguide där du kan beställa Bredband, Tv eller telefoni genom fibernätet så kan du klicka här.
Aktuella priser för Trygghetstillvalet ser du på vår hemsida.
Om du kontaktar oss för att ansluta dig till fiber kollar vi först förutsättningarna och möjligheterna till detta. I fall där fiber redan finns i området kan vi oftast direkt ge dig beskedet att det är möjligt att ansluta dig i andra fall kan det hända att vi behöver undersöka förutsättningarna först. I så fall återkommer vi.
Det korta svaret på den frågan är att det är längre mellan anslutningarna på landsbygden än det är i tätare bebyggda områden vilket gör att vi får gräva längre och använda mer material per anslutning.
Den andra delen av svaret hänger ihop med att Sverige valt att bedriva utbyggnaden i konkurrens och på marknadsmässiga villkor vilket har en del fördelar, men även innebär att vi får olika prisbilder i olika delar av landet och även i närområdet.
Du gräver själv på din tomt fram till den punkt där Varberg Energi lämnat av tomrör (anslutningspunkten). Rör och markeringsband/söktråd får du av oss. Grävdjup kan variera, men cirka 40 cm djup är bra.
När tomrör ligger i marken skall du inte fylla igen hålet vid huskroppen eller där du möter upp Varberg Energis tomrör, detta görs först när installationen är färdig.
En färdiganmälan är ett dokument som du som kund behöver fylla i. Vi behöver uppgifter från gällande exempelvis grävning och håltagning, båda nödvändiga moment för fiberinstallationen. En färdiganmälan fungerar som underlag för att säkerställa vårt men också ditt åtagande i fiberanslutningsprocessen.
Ja