Tillgänglighet Varberg Energi-appen
Varberg Energi AB står bakom appen Varberg Energi. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda appen.
Vår app, "Varberg Energi-appen", har anpassats tekniskt med hänsyn till tillgänglighet enlig WCAG 2.2 AA. Men det finns fortfarande mer att göra, och därför kommer ytterligare förbättringar att ske efter hand.
Tillgänglighetsredogörelse
Detta är en tillgänglighetsredogörelse för den mobila applikationen "Varberg Energi-appen". Här beskriver vi vilka kända brister det finns i tillgänglighet och hur vi planerar att åtgärda dem. Här får du också information om hur du kan kontakta oss om du upptäcker brister.
Hur tillgänglig är den mobila applikationen?
Vi är medvetna om att delar av "Varberg Energi-appen" inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.
Vad du kan göra om du inte kan använda delar av den mobila applikationen
Om du behöver innehåll från "Varberg Energi-appen" som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan, kan du meddela oss här nedan. Även andra synpunkter och förslag på förbättringar är välkomna.
Rapportera brister i den mobila applikationens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra den mobila applikationens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så vi får veta att problemet finns.
Tillsyn
Post- och telestyrelsen (PTS) är den myndighet som ansvarar för tillsyn över lagen om vissa produkter och tjänsters tillgänglighet. Du kan anmäla till PTS om du tycker att vår digitala service har brister i tillgänglighet.
Du kan också anmäla till PTS om du tycker att vår bedömning av vad som är oskäligt betungande ska granskas, om du tycker att vår tillgänglighetsredogörelse har brister eller om du tycker att vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt.
Teknisk information om den mobila applikationens tillgänglighet
Den mobila applikationen "Varberg Energi-appen" är delvis förenlig med lagen om vissa produkter och tjänsters tillgänglighet. Eventuella otillgängliga delar beskrivs nedan.
Innehåll som inte är tillgängligt
Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.
Kontraster: Det finns vissa grafiska objekt, texter och klickbara objekt kringliggande kontrast inte är tillräcklig. Detta ska korrigeras.
Färger: Det finns funktioner där enbart färger används för att beskriva appens innehåll. Detta ska korrigeras.
Tangentbord: Gränssnittet för att styra appen via tangentbord på mobil och stor skärm ska förbättras och följa en logisk ordning.
Formulär: Delar i formulär ska grupperas samt ledtexter ska knytas till respektive formulärobjekt samt att fel som uppstår vid ifyllande av formulär ska tydliggöras bättre och beskrivas i text.
Hur vi testat webbplatsen
En av våra digitala leverantörer, Funka AB, har testat "Varberg Energi-appen" som en del av en tillgänglighetsgranskning som genomförts av våra digitala produkter.
Granskningsmetod: Granskning har genomförts med både automatiserade verktyg samt genom manuell testning med och utan hjälpmedel. Den senaste bedömningen gjordes 5 februari 2025.
Redogörelsen uppdaterades senast den 5 februari 2025.