Bredband support
Vad roligt att du valt Net@seaside! Här kan du läsa mer om du behöver support gällande net@seaside och vem du vänder dig till.
Har du frågor om din TV-, telefoni- eller internettjänst i net@seaside kontaktar du din tjänsteleverantör direkt.
Har du frågor om din TV i net@seaside och endast har Baspaketet (SVT1, SVT2, SVT24, Kunskapskanalen, Barnkanalen och TV4) kontaktar du Kalejdo, telefon: 0771-19 17 00.
Vår Kundservice hjälper dig med frågor om kring nya anslutningar till net@seaside.
Frågor och svar
Slang för indragning av fiber är gratis hos oss. Du är välkommen att kontakta oss så lägger vi ut slangen för avhämtning.
Via dessa länkar får du en del information:
Här kan du anmäla ditt intresse för anslutning till net@seaside
Är du osäker på om du kopplat ihop utrustningen rätt? Kontrollera med hjälp av vår installationsanvisning.
Med hjälp av vår felsökning nedan kan du snabbt få information om vad du själv bör kontrollera innan du ringer och felanmäler något till din tjänsteleverantör. Många av problemen kan oftast lösas genom att följa denna enkla checklista.
Steg 1
Kontrollera att all utrustning har ström.
Kontrollera att alla kablar sitter i ordentligt. LAN-lampan för respektive port på bostadsswitchen ska lysa (grön eller orange/gul) om kabeln är inkopplad korrekt, dvs om en enhet som är igång och har kopplats in i port nr 1 så ska LAN-lampa nr 1 lysa.
Starta om den enhet/utrustning som inte fungerar.
Starta om bostadsswitchen genom att dra ur strömsladden ur väggen. Observera att detta påverkar samtliga tjänster du använder via net@seaside.
Om inga lampor lyser på bostadsswitchen, eller om alla lampor blinkar samtidigt, är det sannolikt att strömadaptern/nätdelen har lagt av. Prova att byta till en ny strömadapter, det skall vara 12V DC 1.5A. Om det fortfarande inte fungerar felanmäl till din tjänsteleverantör, se steg 2.
Om WAN-lampan EJ lyser på din bostadsswitch, felanmäl till din tjänsteleverantör, se steg 2.
Testa med en ny nätverkskabel (dvs den kabeln som går mellan aktuell enhet, till exempel routern och din bostadsswitch). Observera att det måste vara kabel av typen kategori 6 (eller högre siffra), detta står på nätverkskabeln.
Testa att koppla krånglande utrustning direkt till bostadsswitchen för att utesluta att det är fel på routern/kabelnätet i bostaden. Detta gör du genom att koppla din dator direkt till bostadsswitchen. Om internet fungerar med datorn direktkopplad till bostadsswitchen, kontakta din tjänsteleverantör för vidare felsökning av övrig utrustning, se steg 2.
Steg 2
Anmäl felet till din tjänsteleverantör du använder dig av. Kontaktuppgifter till respektive tjänsteleverantör hittar du i Tjänsteguiden. Välj vilken tjänst det handlar om så hittar du de olika leverantörerna där.
Steg 3
Vid fel på digital-tv ska du som tittar på digital-tv via net@seaside kontakta din tjänsteleverantör. Har du inte valt tjänsteleverantör/kanalpaket utan endast har Baspaket (SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen, Kunskapskanalen och TV4) ska du kontakta Kalejdo, telefon 0771-19 17 00.
Varberg Energi har valt att inte använda möjligheten till ROT-avdrag. Detta beror på att Skatteverket inte tillåter schablonavdrag, utan avdragen måste i stället specificeras på de olika uppgifterna kring ett arbete. För oss innebär det att hanteringen av administrationen kring ett ROT-avdrag kostar mer än vad själva ROT-avdraget ger tillbaka.
Skulle vi använda oss av ROT-avdraget skulle det i praktiken innebära att vi då måste höja anslutningsavgiften för att täcka administrationskostnaderna.
Det är endast din egen arbetstid för själva grävningen på din egen tomt som ger dig rätt till skattereduktion.
Bor du i, eller ska flytta till en lägenhet, så är det din fastighetsägare som vi har avtal med. Du behöver bara ha ett avtal direkt med oss om du bor i en villa.
Hos oss gör vi gratis ledningsutsättning, som beställs via Ledningskollen.
Det är en service för våra kunder och entreprenörer som vill gräva i vårt nätområde.
Fördelen med att beställa via Ledningskollen , är att du får svar från alla ledningsägare som finns i området oavsett vad det är för ledningar.
Du hittar ytterligare information på vår hemsida, gräva nära ledning.
Det är cirka 4-8 månaders leveranstid efter beställning.
För att komma till vår Tjänsteguide där du kan beställa Bredband, Tv eller telefoni genom fibernätet så kan du klicka här.
Här hittar du våra anslutningspriser för net@seaside.