Välkommen Gunilla, Affärsområde- och marknadschef
Publicerad 3 oktober 2025

Att beskriva Gunilla Bakkenes med några få ord är enkelt: "ett energiknippe med massvis av nya idéer samt expert på att få alla att känna sig delaktiga." Efter bara några få veckor är hon redo att kavla upp ärmarna och ta med Varberg Energi på en ny resa med fokus på kundupplevelse.
Först och främst, varmt välkommen till Varberg Energi. Vad fick dig att tacka ja till rollen som marknadschef här på företaget?
Varberg Energi pratar inte bara om hållbarhet, utan gör verkligen skillnad och det tilltalar mig. Kombinationen av innovation, framåtanda och ett uppdrag som faktiskt betyder något för både kunder och samhälle var lätt att tacka ja till. Att få vara med och driva den resan tillsammans med alla på Varberg Energi känns både meningsfullt och spännande.
På lite längre sikt vill jag att vi blir tydligt förknippade med innovation och hållbarhet så att vi inte bara sticker ut som det självklara valet för fler kunder, utan också på riktigt upplevs som Sveriges mest innovativa och hållbara energibolag.
Gunilla Bakkenes
Vad är ditt mål det närmsta halvåret och på längre sikt i din nya roll?
Mitt främsta mål under det kommande halvåret är att vi börjar arbeta mer systematiskt med kundupplevelsen, särskilt i våra digitala kanaler och samtidigt stärka vår nationella närvaro. På så sätt kan vi både skapa tydligare värde för kunderna och bygga en starkare position på marknaden.
På lite längre sikt vill jag att vi blir tydligt förknippade med innovation och hållbarhet så att vi inte bara sticker ut som det självklara valet för fler kunder, utan också på riktigt upplevs som Sveriges mest innovativa och hållbara energibolag. Det långsiktiga målet är att kombinera en stark kundupplevelse med en stark affär och därigenom befästa vår marknadsposition.

Hur tror du att marknadsföringens roll kommer att förändras inom vår bransch under de kommande åren?
Jag tror förändringen blir dramatisk. Marknadsföring handlar inte längre bara om budskap. Det handlar om hela kundupplevelsen. Varje interaktion, särskilt i digitala kanaler, måste levas upp till och förstärka vår varumärkesposition och bidra med verkligt kundvärde. Marknadsföring blir motorn som driver kundresan, men vi måste tänka större: alla i organisationen bidrar till helheten i kundupplevelsen.
Vilka är dina största inspirationskällor när det gäller marknadsföring?
Jag blir inspirerad när företag överträffar mina förväntningar, när det skapas verkligt värde och dessutom väcker en känsla. Den där känslan av: ”Wow, det här företaget vill jag vara en del av, de förstår mig och jag litar på dem.” Det är magiskt, och exakt den känslan vill jag att vi ska skapa för våra kunder.
Utmaningen och möjligheten ligger i att verkligen bli kundcentrerade.
Gunilla Bakkenes
Vad ser du som den största utmaningen och möjligheten för vårt företag just nu?
Utmaningen och möjligheten ligger i att verkligen bli kundcentrerade. Vi behöver förstå kundens resa på djupet, lyssna på deras behov och utifrån det skapa en relevant kommunikation, erbjudanden och upplevelse i varje kanal. Särskilt digitalt har vi en enorm potential att växa och stärka relationen med kunderna. Lyckas vi med det, så blir vi inte bara ännu mer konkurrenskraftiga. Vi blir också det företag som kunderna faktiskt vill hänga med långsiktigt.