Elfordon som energiresurs

Elektrifieringen är här och förändrar hela energisystemet. En ny möjlighet har dykt upp: att använda elfordon som mobila energilager.
Att använda elfordon som mobila energilager kan ge företag både lägre kostnader och nya intäkter. Men för att bygg-, transport- och entreprenadföretag ska kunna gå över till elektriska lösningar behövs nya samarbeten med energibolag och banker.
Utmaningar med elektrifieringen
Enligt Power Circle fanns det i mars 2025 cirka 664 000 laddbara personbilar i Sverige, en ökning med 13 % jämfört med 2024. Tunga eldrivna lastbilar ökade ännu snabbare, med 116 % till totalt 1 059 fordon. Men elektrifieringen av entreprenadmaskiner går långsamt. Utmaningarna handlar om tekniska problem, kostnader och dialog med elnätsbolag.

Banker är öppna för att finansiera mobila energilager, men osäkerheten kring ny teknik och energimarknadens förändringar gör det svårt att investera. Mobila energilager innebär dessutom att företag blir en del av energimarknaden, som också är under stor omställning.
Fördelar med mobila energilager
Elfordon och entreprenadmaskiner kan både spara pengar och skapa nya intäkter. Här är några nyckelpunkter:
1. Minska kostnader:
Ladda fordonen när elpriset är lågt.
Reducera anslutningsavgifter och effekttariffer.
Sälj överskottsel från batterier när elpriset är högt.
2. Skapa intäkter:
Delta i marknader som stabiliserar elnätet och ger ersättning.
Sälja energi lokalt till andra aktörer.
3. Planera bättre:
Företag kan använda smart teknik för att förutse energibehov och utnyttja stilleståndstimmar för att tjäna pengar.
Mobila energilager kan också användas som ersättning för dieselaggregat, vilket minskar kostnader för anslutning till byggarbetsplatser eller transportföretag. Detta ger dubbel affärsnytta: både lägre kostnader och nya intäkter.
Möjliggöraren är ett virtuellt kraftverk
Nätflex är Varberg Energis virtuella kraftverk. Det kopplar upp elfordon, bussar, båtar och entreprenadmaskiner till ett smart elnät. Genom digitala gränssnitt i fordon och laddare kan ägare av mobila energilager utnyttja energimarknaden. Nätflex gör det möjligt för fler aktörer att samarbeta och dela på intäkter från energilagring och handel.
Hållbarhet och framtid
Sverige har som mål att minska växthusgasutsläppen med 63 % till år 2030 jämfört med 1990 års nivå. För att lyckas krävs att en miljon fordon elektrifieras före 2030. Vi är på rätt väg med personbilar, men det behövs fler elektriska transport- och entreprenadmaskiner. Detta kan bli verklighet genom samarbete mellan byggföretag, transportföretag, banker och energibolag.
Slutsats
Elfordon som energilager är en nyckel till att minska kostnader, skapa intäkter och bidra till hållbarhet. Genom initiativ som Nätflex kan företag bli en aktiv del av energimarknaden och samtidigt möta framtidens klimatmål.