Support

Om du får problem med någon av dina tjänster i net@seaside ska du göra följande:

Steg 1
Med hjälp av vår felsökning nedan, kan du snabbt få information om vad du själv bör kontrollera innan du ringer och felanmäler något. Många av problemen kan ofta lösas genom att följa denna enkla checklista.

Felsökning

Innan du ringer och felanmäler något är det en god idé att först kontrollera och testa följande:

  • Kontrollera så att all utrustning har ström.
  • Kontrollera så att alla kablar sitter i ordentligt.
  • Starta om utrustning som inte fungerar.
  • Starta om bostadsswitchen (observera att detta påverkar samtliga tjänster du använder via net@seaside) .
  • Testa med andra kablar. Observera att det måste vara kabel av typen kategori 6 (eller högre siffra).
  • Testa att koppla krånglande utrustning direkt i bostadsswitchen för att utesluta att det är fel på kabelnätet i bostaden.
  • Om inga lampor på bostadsswitchen lyser, eller att alla blinkar samtidigt, kan det vara att nätdelen/nätaggregatet som har lagt av. Skall vara 12V DC 1.5A. 
  • Anmäl felet till den tjänsteleverantör du använder dig av. Kontaktuppgifter till respektive tjänsteleverantör hittar du i Tjänsteguidenunder menyvalet Tjänster

Är du osäker på om du kopplat ihop utrustningen rätt? Kontrollera med hjälp av vår installationsanvisning.


Steg 2
Anmäla felet till den tjänsteleverantör du använder dig av. Kontaktuppgifter till respektive tjänsteleverantör hittar du under menyvalet Tjänster. Välj därefter vilken tjänst det handlar om så hittar du slutligen de olika leverantörerna där. Du kan också välja snabblänkarna nedan.

Steg 3
Vid fel på digital-tv: Du som tittar på digital-tv via net@seaside ska kontakta din tjänsteleverantör. Har du inte valt tjänsteleverantör/kanalpaket utan endast har Baspaketet (SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen, Kunskapskanalen och TV4) ska du kontakta Kalejdo, telefon 0771-19 17 00.

Steg 4
Tycker du att du efter upprepade felanmälningar inte får ditt problem löst kan du vända dig till Konsumenterna Tele och Internet-byrå (telefon 08-522 767 00) och få hjälp och information om hur du kan gå vidare med ditt ärende. Information om Internet och konsumentfrågor finns också hos Post och telestyrelsen  och Allmänna Reklamationsnämnden.

Steg 5
När du har pratat med Konsumenternas Tele- och Internet-byrå kan du också registrera ärendet hos oss. Vi kommer att kontakta aktuell tjänsteleverantör och försöka agera så att ärendet kan snabbas på.